jamk.fi
Liiketalouden opiskelijat Topi ja Sami

OP Keski-Suomen mobiilipalvelut tunnetuksi

"Moni ei tiennyt ennakkoon mobiilisovelluksesta eikä siitä, että on mahdollista maksaa laskut puhelimella viivakoodia hyödyntäen.”"

Topi Ruokanen ja Sami Korhonen olivat palvelujärjestelmiä käsittelevällä opintojaksolla ja päätyivät kampanjoimaan OP Keski-Suomen digitaalisia palveluja.

"Finanssiala kiinnostaa, joten lähdin mielelläni tekemään projektia pankille", kertoo Topi. Topin aikomuksena on toisena opintovuonna painottaa opintojaan finanssikärkeen ja Sami suunnittelee taloushallinnon opintoja.

 On hyödyllistä ja kehittävää, että opiskelijat pistetään jo ensimmäisenä vuonna oikeasti tekemään ja laitetaan epämukavuusalueelle, toteavat molemmat kokemuksestaan.

 Digitaaliset palvelut esiin

Mobiililompakko, verkkoneuvottelu, verkkopankki, sähköinen arkisto. OP Keski-Suomella on kattavasti digitaalisia palveluja, mutta asiakkaat eivät vielä osaa hyödyntää kaikkea.

 ”Järjestimme yhteensä kahdeksan esittelypistettä; kolme JAMKin eri kampuksilla ja lisäksi viidessä OP Keski-Suomen konttorissa.” kertoo Sami.

 Asiakaskunta pankillla ja JAMKilla oli luonnollisesti erilainen. Pankilla tavatut henkilöt olivat iäkkäämpiä ja jo ennestään OP-asiakkaita. JAMKin kampuksilla kampanja tavoitti eri alojen opiskelijoita.

 ”Vastaanotto oli positiivista. Moni ei tiennyt ennakkoon mobiilisovelluksesta eikä esim. siitä, että on mahdollista maksaa laskut puhelimella viivakoodia hyödyntäen", sanoo Sami.

 ”Tarjosimme palveluita sen mukaan, minkä verran verkkopalvelut asiakkaalle jo olivat tuttuja. Jos asiakas ei ollut käyttänyt verkkopalveluja, kerroimme verkkopankin eduista. Jos asiakas jo tiesi miten verkkopankki toimii ja omisti älypuhelimen, kerroimme mobiilisovelluksen hyödyistä ja näytimme testisovelluksen avulla miten se toimii", täydentää Topi.

 Haastavaa vastata kokonaisuudesta

 Topi, Sami ja Anne muodostivat kolmen hengen tiimin, jonka tuli organisoida tapahtumat.

 ”Meitä oli kaiken kaikkiaan 14 opiskelijaa mukana. Haastavaa olikin huolehtia, että kaikki tietävät kaiken tarvittavan ja että tehtävät tulevat tehdyksi. Tehtävässä oli aika paljon vastuuta. Opin miten projekti vedetään alusta loppuun,” kertoo Topi

Kuukauden aikana heidän tuli varata tilat, suunnitella esittelypisteet, hoitaa tapahtuman markkinointi sekä briifata ja valmentaa muut opiskelijat.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä pankin digitaalisten palveluiden tunnettuutta, ja kampanjaa voi pitää onnistuneena.

”Teimme kaiken minkä lupasimme, ja opiskelijaryhmäämme kiiteltiin reippaaksi”, summaa Topi.

Kuvassa Topi Ruokanen. Teksti ja kuva Paula Pasanen.

Takaisin