jamk.fi

Sport Business School Finland on maamme johtava urheilu- ja elämysliiketoiminnan alan tutkimus- ja kehittämispalveluiden tarjoaja.

Sport Business School Finland tarjoaa urheilu-, liikunta- ja elämysliiketoiminnan alalla toimiville yrityksille, seuroille ja lajiliitoille tutkimus- ja kehittämispalveluita. Sport Business School kouluttaa alan nykyisiä sekä tulevia ammattilaisia urheilujohtamisen ja -markkinoinnin asiantuntijoiksi. Haaga-Helian ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteinen konsepti on toiminut vuodesta 2011 lähtien.

Vankka tutkimuskokemus

Sport Business School Finland on toteuttanut useita tutkimusprojekteja sekä Suomessa että kansainvälisesti. Sport Business School on tutkinut ja kehittänyt urheiluliiketoimintaa asiakkaiden, katsojien ja fanien, kumppaneiden, brändien, vapaaehtoisten sekä organisaation liiketoimintaosaamisen näkökulmista. Palvelujamme ovat esimerkiksi:

  • tapahtumatutkimukset
  • tapahtuman vaikuttavuustutkimukset
  • asiakastyytyväisyys- sekä kumppanityytyväisyystutkimukset
  • kuluttajakäyttäytymiseen liittyvät arvotutkimukset
  • bränditutkimukset
  • uusasiakashankintatutkimukset
  • toimialaselvitykset ja -kartoitukset
  • räätälöidyt urheiluliiketoiminnan tutkimuskokonaisuudet.

Urheiluliiketoiminnan tietojohtaminen

Urheiluliiketoiminnan tietojohtaminen on systemaattista ja jatkuvaa tiedonkeräämistä sekä merkityksellisen tiedon analysointia urheiluorganisaatioiden ja erilaisten tapahtumien johtamiseksi ja kehittämiseksi. Tietojohtaminen on urheilujohtamisen nykyaikainen työväline. Liiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen vaatii ammattimaista johtamista myös urheiluorganisaatioissa.

90 %
pitää Jyväskylää urheilukaupunkina

SBS:n tekemän tutkimuksen mukaan paikallisista asukkaista 90 % ja ulkopaikkakuntalaisista kävijöistä 84 % pitää Jyväskylää liikunta- ja urheilukaupunkina.

Urheiluliiketoiminnan tutkintokoulutus

Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomiopinnoissa voi erikoistua urheilumarkkinointiin sekä urheilujohtamiseen. Haaga-Helia tarjoaa liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Yhdessä nämä muodostavat urheilumarkkinoinnin ja -johtamisen opintopolun ammattikorkeakoulututkinnosta maisteritutkintoon saakka.
Molemmat koulutukset ovat läheisesti yhteydessä urheiluorganisaatioihin ja suunniteltu edistämään Suomen urheilualaa. Opintoihin on yhdistetty nykyaikaisen urheiluliiketoiminnan tutkimusmenetelmät.

Lue JAMKin tradenomikoulutuksesta

Lue Haaga-Helian yamk-koulutuksesta

Sport Business International -verkosto

Sport Business School Finland toimii myös kansainvälisen urheiluliiketalouden ammattilaisten ja akateemikoiden verkoston, Sport Business School Internationalin ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Kansainvälisen yhteistyön kautta on toteutettu useita tutkimus- ja opetusprojekteja, kuten mm. tiedonkeruut jalkapallon MM-kisoissa Etelä-Afrikassa (FIFA 2010), jääkiekon MM-kisoissa Ruotsissa (2012) ja Suomessa (2013), jalkapallon EM –kisoissa Puolassa ja Ukrainassa (UEFA 2012), koripallon MM-kisoissa Espanjassa (FIBA 2014) ja lentopallon MM-kisoissa Puolassa (FIVB 2014). Verkosto yhdistää urheiluliiketalouden tutkijoita, opiskelijoita ja ammattilaisia ympäri maailman kehittämään alan osaamista.

 

Julkaisu Neste Oil Rallista

Sport Business School on julkaissut Neste Oil Rallista ja Business Intelligence-toimintamallin soveltamisesta urheilutapahtumiin kertovan julkaisun

”Sport Business Intelligence - case WRC Neste Oil Ralli Finland” kokoaa yhteen Suomessa järjestettävän Neste Oil Rallin yhteydessä vuosina 2011-2014 tehtyjä tutkimuksia. Kirjan artikkelit käsittelevät rallitapahtuman kehittämistä sekä tutkimuslöydöksiä eri näkökulmista. Kirjan töiden toimeksiantaja on rallitapahtuman järjestäjä AKK Sports Oy ja kirjan kommentaareja ja artikkeleita ovat olleet kirjoittamassa useat kansainväliset asiantuntijat. Kirjoittajina ovat mukana mm. ralliautoilun nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen, kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) MM-rallijohtaja Jarmo Mähönen, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tiina Lehmonen sekä rallitapahtuman nimisponsorin, Neste Oil Oyj:n markkinointijohtaja Sirpa Tuomi. Akateemisia tekstejä on ollut tuottamassa joukko kansainvälisesti tunnettuja urheilumarkkinoinnin asiantuntijoita Suomesta, Yhdysvalloista, Etelä-Afrikasta sekä Portugalista. Kirjan ovat toimittaneet JAMKin lehtorit Risto Rasku ja Aila Ahonen.

Ota yhteyttä!

Sport Business Schoolin asiantuntijat ovat erikoistuneet mm. urheilujohtamiseen, urheilumarkkinointiin, tapahtumajohtamiseen sekä urheiluliiketoiminnan tietojohtamiseen.

Toimistot sijaitsevat Vierumäellä, Haaga-Helia campus ja Jyväskylässä, JAMKin pääkampus.  Katso Sport Business Schoolin kotisivut

Rasku Risto

Lehtori, Senior Lecturer
Liiketalous, Business Administration
Liiketoiminta, School of Business
+358407004920

Ahonen Aila

Lehtori, Senior Lecturer
Liiketalous, Business Administration
Liiketoiminta, School of Business
+358505921143