jamk.fi

Sport Business School Finland on maamme johtava urheilu- ja elämysliiketoiminnan alan tutkimus- ja kehittämispalveluiden tarjoaja.

Sport Business School Finland tarjoaa urheilu-, liikunta- ja elämysliiketoiminnan alalla toimiville yrityksille, seuroille ja lajiliitoille tutkimus- ja kehittämispalveluita. Sport Business School kouluttaa alan nykyisiä sekä tulevia ammattilaisia urheilujohtamisen ja -markkinoinnin asiantuntijoiksi. 

Palveluitamme ovat esimerkiksi tapahtumien vaikutus- ja katsojatutkimukset sekä erilaiset kyselyt mm. asiakkaiden arvoista, asiakas-ja liikekumppaneiden odotuksista ja tyytyväisyydestä tuotteesta. Me Sport Business School Finlandissa uskomme, että menestyksellinen liiketoiminnan kehitys urheilujärjestöissä vaatii ammattimaista liiketoiminnan hallintaa.  Tutkimustieto tarjoaa ratkaisuja, kun asiakkaat, fanit, kumppanit, brändi ja organisaation liiketoimintataidot ovat kaiken keskiössä. Tutkimustyökalut on suunniteltu vastaamaan kasvavaan asiakas- ja sidosryhmäpalautteeseen. 

Vankka tutkimuskokemus

Sport Business School Finland on toteuttanut useita tutkimusprojekteja sekä Suomessa että kansainvälisesti. Sport Business School on tutkinut ja kehittänyt urheiluliiketoimintaa asiakkaiden, katsojien ja fanien, kumppaneiden, brändien, vapaaehtoisten sekä organisaation liiketoimintaosaamisen näkökulmista. Palvelujamme ovat esimerkiksi:

  • tapahtumatutkimukset
  • tapahtuman vaikuttavuustutkimukset
  • asiakastyytyväisyys- sekä kumppanityytyväisyystutkimukset
  • kuluttajakäyttäytymiseen liittyvät arvotutkimukset
  • bränditutkimukset
  • uusasiakashankintatutkimukset
  • toimialaselvitykset ja -kartoitukset
  • räätälöidyt urheiluliiketoiminnan tutkimuskokonaisuudet.

Tietojohtaminen

Urheiluliiketoiminnan tietojohtaminen on systemaattista ja jatkuvaa tiedonkeräämistä sekä merkityksellisen tiedon analysointia urheiluorganisaatioiden ja erilaisten tapahtumien johtamiseksi ja kehittämiseksi. Tietojohtaminen on urheilujohtamisen nykyaikainen työväline. Liiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen vaatii ammattimaista johtamista myös urheiluorganisaatioissa.

E-urheilu kasvaa Suomessa

E-urheilun nopea kasvu ja sen merkitys on laajasti tunnustettu. JAMK Sport Business School on edelläkävijänä tutkinut tätä lupaavaa urheiluliiketoimintaa. Vuonna 2018 toteutuimme kansallisen selvityksen e-urheilun rakenteista ja laajuudesta Suomessa. Tutkimus oli suunnattu kaikille e-urheilun parissa toimiville. Jatkamme lajin tutkimusta yhdessä muiden laitosten ja organisaatioiden kanssa. 

90 %
pitää Jyväskylää urheilukaupunkina

SBS:n tekemän tutkimuksen mukaan paikallisista asukkaista 90 % ja ulkopaikkakuntalaisista kävijöistä 84 % pitää Jyväskylää liikunta- ja urheilukaupunkina.

Urheiluliiketoiminnan tutkintokoulutus

Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomiopinnoissa voi erikoistua urheilumarkkinointiin sekä urheilujohtamiseen. Haaga-Helia tarjoaa liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Yhdessä nämä muodostavat urheilumarkkinoinnin ja -johtamisen opintopolun ammattikorkeakoulututkinnosta maisteritutkintoon saakka.
Molemmat koulutukset ovat läheisesti yhteydessä urheiluorganisaatioihin ja suunniteltu edistämään Suomen urheilualaa. Opintoihin on yhdistetty nykyaikaisen urheiluliiketoiminnan tutkimusmenetelmät.

Lue JAMKin tradenomikoulutuksesta

Lue JAMKin YAMK-koulutuksesta

Sport Business International -verkosto

Sport Business School Finland toimii myös kansainvälisen urheiluliiketalouden ammattilaisten ja akateemikoiden verkoston, Sport Business School Internationalin ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Kansainvälisen yhteistyön kautta on toteutettu useita tutkimus- ja opetusprojekteja, kuten mm. tiedonkeruut jalkapallon MM-kisoissa Etelä-Afrikassa (FIFA 2010), jääkiekon MM-kisoissa Ruotsissa (2012) ja Suomessa (2013), jalkapallon EM –kisoissa Puolassa ja Ukrainassa (UEFA 2012), koripallon MM-kisoissa Espanjassa (FIBA 2014) ja lentopallon MM-kisoissa Puolassa (FIVB 2014). Verkosto yhdistää urheiluliiketalouden tutkijoita, opiskelijoita ja ammattilaisia ympäri maailman kehittämään alan osaamista.

 

Julkaisu Neste Oil Rallista

Sport Business School on julkaissut Neste Oil Rallista ja Business Intelligence-toimintamallin soveltamisesta urheilutapahtumiin kertovan julkaisun

”Sport Business Intelligence - case WRC Neste Oil Ralli Finland” kokosi yhteen vuosina 2011-2014 tehtyjä tutkimuksia. Kirjan artikkelit käsittelevät rallitapahtuman kehittämistä sekä tutkimuslöydöksiä eri näkökulmista. Kirjan töiden toimeksiantaja oli rallitapahtuman järjestäjä AKK Sports Oy ja kirjan kommentaareja ja artikkeleita ovat olleet kirjoittamassa useat kansainväliset asiantuntijat. Kirjoittajina olivat mukana mm. ralliautoilun nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen, kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) MM-rallijohtaja Jarmo Mähönen, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tiina Lehmonen sekä rallitapahtuman nimisponsorin, Neste Oil Oyj:n markkinointijohtaja Sirpa Tuomi. Akateemisia tekstejä on ollut tuottamassa joukko kansainvälisesti tunnettuja urheilumarkkinoinnin asiantuntijoita Suomesta, Yhdysvalloista, Etelä-Afrikasta sekä Portugalista. Kirjan toimittivat JAMKin lehtorit Risto Rasku ja Aila Ahonen.

Ota yhteyttä!

Sport Business Schoolin asiantuntijat ovat erikoistuneet mm. urheilujohtamiseen, urheilumarkkinointiin, tapahtumajohtamiseen sekä urheiluliiketoiminnan tietojohtamiseen.  

Ahonen Aila

Ahonen Aila

Lehtori, Senior Lecturer
Liiketalous, Business Administration
Liiketoiminta, School of Business
+358505921143
Laitila Osmo

Laitila Osmo

Tuntiopettaja, Lecturer
Liiketalous, Business Administration
Liiketoiminta, School of Business
+358408268441
Kreus Pia

Kreus Pia

Lehtori, Senior Lecturer
Global Competence, Global Competence
Liiketoiminta, School of Business
+358400964551
Näytä lisää