Tähän asti opettaja on toiminut suunnannäyttäjänä oppimispolulla asettamalla tavoitteita, ohjaamalla, arvioimalla ja antamalla palautetta. Hän on havainnoinnut opiskelijan etenemistä lähiopetuksen yhteydessä - läsnäolo, vuorovaikutus ja ohjaus ovat olleet merkittäviä tekijöitä. Opiskelija on kulkenut taivaltaan tehtäviä palauttaen ja toimien annettujen ohjeiden mukaisesti.
Nyt opiskelija asettaa päämäärän ja lukee karttaa itse. Erilaisissa oppimisympäristöissä työskentelevä opiskelija katoaa helposti opettajan ulottumattomiin. Yhteisen ajan ja läsnäolon vähentyessä voi suunta kadota. Opettajan tehtävänä onkin tukea ja mahdollistaa opiskelijan etenemistä luomalla opiskeluprosesseja, jotka ohjaavat ja kantavat ilman opettajan jatkuvaa läsnäoloa. Opiskelijalta vaaditaan itseohjautuvuutta ja itsesäätelytaitoja.
Muutos on iso ja vaatii uudenlaista osaamista. Koulutuksissamme opit rakentamaan oppimisprosesseja
opiskelijalähtöisesti ja tuomaan digitaalisuuden niiden luontevaksi osaksi. Löydät samalla ratkaisuja opiskelijan itseohjautuvuuden ja oman ohjaustyösi tueksi.
Tarjoamme tueksenne Opetushallituksen rahoittamaa osallistujille maksutonta koulutusta, maksullisia koulutuksia sekä organisaatioille räätälöityjä palveluja.