jamk.fi

Yhdistä urheilu ja bisnes

Opiskele urheiluliiketoiminnan asiantuntijaksi ja luo mielenkiintoinen ura urheilu- ja elämystalouden kasvavalla toimialalla! Tutustut urheilubisneksessä toimiviin organisaatioihin sekä urheilutapahtumiin. Opiskeltavia aiheita ovat mm. urheilu- ja elämysmarkkinointi, tapahtumien tuotteistaminen sekä urheilutalouden erityispiirteet. 

Sponsorointia, brändäystä ja tapahtumatuotantoa

Opiskeltavia aiheita ovat mm. urheilumarkkinointi, urheilujohtaminen, tapahtumien tuotteistaminen sekä urheilutalouden erityispiirteet. Opinnot ovat englanninkielisiä, ja monin osin kansainvälisiä, joten kielitaito on tarpeellinen, ja se vahvistuu opintojen aikana.

Opintojen aikana pääset osallistumaan kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimusprojekteihin urheilutapahtumien yhteydessä sekä suoritat työharjoitteluasi urheiluorganisaatiossa. Opinnot mahdollistavat myös seurakehitystyön yhteistyössä vaikka oman urheiluseurasi kanssa. Kansallisen tason huippu-urheilijoille nämä opinnot ovat joustava mahdollisuus yhdistää urheilu ja opiskelu.

Voit opiskella osan opinnoistasi ulkomailla. Urheiluliiketoiminnan opiskelijana voit hakea vaihtoon jopa University of Floridan Sport Management -yksikköön. Floridan yliopisto on tämän alan huippuyliopisto ja kuuluisa mm. Florida Gators jalkapallojoukkueestaan. Lue lisää vaihtomahdollisuuksista

Opiskelijat ovat mukana monissa tapahtumissa niin Suomessa kuin ulkomailla:

  • Neste Oil Rally Finland, WRC FIA World Rally Championship, Jyväskylä 2011 alkaen
  • UEFA Euro Cup 2012, Poland and Ukraine
  • IIHF Ice Hockey World Championship 2012 ja 2013, Helsinki ja Tukholma
  • Finnish Skiing Championships 2014, Jyväskylä
  • Land Hockey World Championships 2014, Hague, The Netherlands

Voit yhdistää huippu-urheilun ja opiskelun

Urheiluliiketoimintaa opiskelevan tradenomin ei suinkaan tarvitse olla itse olla urheilija, mutta huippu-urheilun ja opiskelun yhdistäminen onnistuu meillä myös!

Jääkiekkoilijat Taneli ja Juuso

Opintojen ja pelaamisen yhdistäminen vaatii aikatauluttamista, mutta onnistuu, tietävät urheilutradenomit Juuso Mörsky ja Taneli Maasalo. Molemmat pelaavat KeuPassa, jossa Taneli myös toimii markkinointipäällikkönä.

Voit katsoa videon myös täältä »

Moukarinheittäjä, tradenomi Arno Laitinen

Urheilijan työhön kuuluu myös kaupallinen puoli. Yksilöurheilijana toimiminen on vähän kuin yrittäjänä toimimista: teet budjettia, maksat palkkoja, kontaktoit, markkinoit ja myyt. Ykkösenä on kuitenkin urheilu.


”Urheilutradenomin koulutus oli mulle täydellinen”, sanoo moukarinheittäjä Arno Laitinen. ”JAMKin opettajat olivat ymmärtäväisiä ja sain yhdistetyksi urheilu-uran ja opinnot.”

Voit katsoa videon myös täältä »

Miikka, koripalloilija

Tampereelta kotoisin oleva Honsun koripalloilija Miikka Marttinen opiskelee JAMKissa tradenomiksi ja erikoistuu urheiluliiketoimintaan.

”Kun kuulin urheilumarkkinoinnin kärjestä ajattelin saman tien, että tuonne haluan. Näissä opinnoissa voi yhdistää urheilun ja markkinoinnin ja opiskella liiketoimintaa urheiluseurojen ja –tapahtumien kannalta. Esim. taloushallinnon kurssilla tutkin oman seurani Honsun taloushallintoa. Näissä opinnoissa pääsee näkemään mitä kaikkea muutakin urheiluseurassa tapahtuu kuin tämä pelaaminen.”

Voit katsoa videon myös täältä »

Markkinointipäällikkö, tradenomi Jami Palsa

Urheiluliiketoimintaa opiskellut Jami toimii JJK:n markkinointipäällikkönä. ”Työhön kuuluu kaikki JJK:n markkinontistrategiaan ja markkinointiviestintään kuuluva, mm. yritysyhteistyö, somekanavat ja tapahtumamarkkinointi ovat osa työtäni.”

Voit katsoa videon myös täältä »

Urheilutradenomi, markkinointipäällikkö KeuPa HT, Taneli Maasalo

"Opintojen ja jääkiekon yhteensovittaminen onnistui hyvin JAMKissa. Ajattelin, että jos en voi pelaajana työllistyä, niin ainakin haluan johonkin urheiluorganisaatioon töihin."

Lue lisää

Sport Business School Finland

JAMK ja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulujen yhteinen urheiluliiketoiminnan tutkimus- ja kehitysyksikkö tuottaa ja kehittää urheilutalouden ja -johtamisen koulutusta. Sport Business School Finland tarjoaa urheilutradenomeille mahdollisuuden päästä mukaan mielenkiintoisiin tutkimusprojekteihin Suomessa ja ulkomailla. Lue tutkimuspalveluista

Osmo kehittää urheiluorganisaatioita

Urheilutradenomi Osmo toimii tutkimusassistenttina Sport Business Schoolissa.

”Parasta opinnoissa olivat etenkin kansainväliset kokemukset, kuten vuonna 2010 reissu Etelä-Afrikkaan, Kapkaupunkiin, jalkapallon MM-kisoihin, jossa toimimme opintoihin liittyvissä tutkimustehtävissä.”

 ”Urheilu yhdistää kaikkia, kansainvälisesti, ja on senkin takia erittäin tärkeä juttu”, summaa Osmo ja suosittelee JAMKin urheiluliiketoiminnan opintoja kaikille, joita alan kehittäminen kiinnostaa.

Voit katsoa videon myös täältä »

Tutkimustyötä Neste Oil Rallissa

Opiskelijat ovat useina vuosina tehneet tutkimuksia Neste Oil Rallissa.

Tänä vuonna opiskelijat tekivät rallissa neljää eri tutkimusta. Ns. non-spectator -kyselyllä selvitettiin, miksi "ei-asiakkaat" eivät osallistu tapahtumaan sekä tekijöitä, jotka motivoisivat potentiaalisia asiakkaita osallistumaan. Toisessa tutkimuksessa selvitettiin tapahtumakävijöiden asiakaspolkua sekä valintakriteerejä tapahtumaan osallistumisessa. Kolmas tutkimuskokonaisuus kartoitti Neste Oil Rallin uutuuden, Rally Zonen, asiakaskokemuksia sekä tyytyväisyyttä oheistapahtumaan.

Opiskelijoita projektiin osallistui noin 20. Näistä 12 opiskelijaa oli JAMKin kumppanikorkeakoulusta Hollannista.

Video on vuoden 2012 tutkimuksesta.

Voit katsoa videon myös täältä »

Julkaisu Neste Oil Rallista

Sport Business School on julkaissut Neste Oil Rallista ja Business Intelligence-toimintamallin soveltamisesta urheilutapahtumiin kertovan julkaisun

”Sport Business Intelligence - case WRC Neste Oil Ralli Finland” kokoaa yhteen Suomessa järjestettävän Neste Oil Rallin yhteydessä vuosina 2011-2014 tehtyjä tutkimuksia. Kirjan artikkelit käsittelevät rallitapahtuman kehittämistä sekä tutkimuslöydöksiä eri näkökulmista. Kirjan töiden toimeksiantaja on rallitapahtuman järjestäjä AKK Sports Oy ja kirjan kommentaareja ja artikkeleita ovat olleet kirjoittamassa useat kansainväliset asiantuntijat. Kirjoittajina ovat mukana mm. ralliautoilun nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen, kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) MM-rallijohtaja Jarmo Mähönen, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tiina Lehmonen sekä rallitapahtuman nimisponsorin, Neste Oil Oyj:n markkinointijohtaja Sirpa Tuomi. Akateemisia tekstejä on ollut tuottamassa joukko kansainvälisesti tunnettuja urheilumarkkinoinnin asiantuntijoita Suomesta, Yhdysvalloista, Etelä-Afrikasta sekä Portugalista. Kirjan ovat toimittaneet JAMKin lehtorit Risto Rasku ja Aila Ahonen.

Rasku Risto

Lehtori, Senior Lecturer
Liiketalous, Business Administration
Liiketoiminta, School of Business
+358407004920

Ahonen Aila

Lehtori, Senior Lecturer
Liiketalous, Business Administration
Liiketoiminta, School of Business
+358505921143