jamk.fi
Tradenomiopiskelija, tietojenkäsittely Jani Gröhn

Tradenomiopiskelija tietojenkäsittely Jani Gröhn

"Opetuksessa on paljon hyvää, esimerkiksi 3D-mallinnuksesta ja pelimusiikin teosta on omat vapaavalintaiset kurssinsa. Sitten on muutamia tosi hyviä kursseja, erityisesti pelikehityksen teknologiat, missä on ollut mukana todella hyvä opettaja, alan ammattilainen, kertomassa ohjelmoinnin hyvistä käytänteistä ja Unityn hienouksista.” "

Jani Gröhn on 24-vuotias tietojenkäsittelyn opiskelija. Hänen kohokohtansa pelintekijänä oli kutsu Lontooseen esittelemään tiiminsä peliä suuressa kansainvälisessä konferenssissa. Kuinka tähän on päädytty ja mitä kaikkea se on vaatinut?

Peleihin ja niiden tekemiseen intohimoisesti suhtautuva Jani on käynyt vuodesta 2014 asti aktiivisesti Game Jameilla, tähän mennessä yhteensä seitsemässä. Game Jam (suomeksi pelijami) on tapahtuma, jossa suunnitellaan ja kehitetään omaperäisiä pelejä lyhyessä ajassa, yleensä 24 – 48 tunnissa. Tapahtumaan voi osallistua kuka tahansa peleistä ja niiden tekemisestä kiinnostunut. Jani sanookin, että ennen ensimmäisiä jameja ei ”osannut tehdä juuri mitään”.

Ennen JAMKiin tuloa Jani opiskeli Satakunnan koulutusyhtymä Sataedulla animaatio- ja pelilinjan media-assistentiksi. Siellä hän teki useita peliprojekteja ja sai paljon hyvää materiaalia portfolioonsa. Ohjelmointiosaaminen jäi kuitenkin taka-alalle.

Jyväskylän ammattikorkeakouluun Jani lähti opiskelemaan tietojenkäsittelyä, koska ei kokenut olevansa edellisen koulutuksen jälkeen valmis työelämään. JAMKissa kartutetun kokemuksen aikana aikaisemmin jatkokoulutuksesta tehty päätös on tuntunut koko ajan oikeammalta. JAMKin koulutuksen tason hän kertoo olevan hyvä. 

- Opetuksessa on paljon hyvää, esimerkiksi 3D-mallinnuksesta ja pelimusiikin teosta on omat vapaavalintaiset kurssinsa. Sitten on muutamia tosi hyviä kursseja, erityisesti pelikehityksen teknologiat, missä on ollut mukana todella hyvä opettaja, alan ammattilainen, kertomassa ohjelmoinnin hyvistä käytänteistä ja Unityn hienouksista.
- Tottakai, kun on paljon yhteisiä ICT-alan opintoja, niin on joutunut oma-aloitteisesti itseopiskelemaan paljon pelinkehityksen asioita, mutta nyt Ticorporatessa on päässyt toteuttamaan itseään tosi hyvin. Toki myös täällä opitut yleiset IT-taidot ovat olleet hyödyksi.

Ohjelmistoosaamista opiskelemassa Jamkilla

Jani kertoo käyneensä useissa muissakin tapahtumissa, esimerkkeinä hän antaa XmasJKLn, Northern Game Summitin, sekä Malmössä järjestetyn Nordic Game Conferencen. JAMK on tukenut opiskelijoiden verkostoitumista mm. tarjoamalla lippuja halvemmalla, tai jopa ilmaiseksi. Myös opintopisteitä on näistä saatu. Jani mainitsee myös paikallisen peliosuuskunta Expan, ja sen järjestämät kuukausittaiset kokoontumiset.

Vuoden 2018 syksyllä Jani osallistui Pocket Jam #3 -tapahtumaan, joka järjestettiin Helsingissä. Ennen tapahtumaa hän kuitenkin empi kykyjään.
- Mietin kauan, olenko tarpeeksi hyvä osallistumaan, mutta jatkaa sanoin, onneksi kuitenkin lähdin.
Tapahtumassa Jani rakensi kolmen hengen tiimissä ensimmäisen mobiilipelinsä, Chain Lightningin. Peli menestyi ja voitti Honorable Mention –palkinnon, sijoittuen neljänneksi. Tästä hyvästä tiimi sai vielä kutsun Lontooseen Pocket Gamer Connects London -tapahtumaan.

Ennen tapahtumaa tiimi käytti paljon aikaa markkinointimateriaaleihin, työsti pelille trailerin ja tilasi perustamalleen Origame Studiolle hupparit, rollupit, sekä käyntikortteja. Erinäisten sattumusten kautta ainoastaan Jani osallistui tapahtumaan, edustaen tiimiä yksin.
Gröhn osallistui tapahtumassa myös Very Big Indie Pitch -kilpailuun. Kilpailun ideana on pitchata pelinsä tuomareille ”pikatreffien” muodossa. Tahti on ripeä, 3 minuuttia itse pitchaukseen, minuutti tuomariston kysymyksiin ja 10 sekuntia siirtyä seuraavaan pöytään. Kokonaisuudessaan Jani piti kilpailussa kahdeksan pitchausta ja kertoo kokemuksen olleen korvaamaton.

- Tuli hyvää palautetta, sekä hyviä vinkkejä siitä mitä kannattaa kehittää. Tapahtuma oli äärimmäisen arvokas kokemus, tosi jännittävä ja kehittävä. Reissu kokonaisuudessaan oli aika raju ja vaativa, mutta hyvällä tavalla.

Tapahtumassa Chain Lightning sai huomiota niin julkaisijoilta, muilta kehittäjiltä kuin kävijöiltäkin. Tiimi keskusteli vakavasti potentiaalisen julkaisijan kanssa, mutta päätyi lopulta lopputulokseen, ettei pysty jatkamaan kehitystä täysipainoisesti opiskeluiden ohella ja vetäytyi julkaisusuunnitelmista.

- Harmittaa, muttei kaduta. Se oli hyvä opetus siitä, että jos on hyvä tuote ja hyvät promomateriaalit, niin kyllä sitä pärjää ulkomaillakin. Tärkeää on suunnitella mitä sanoo ja miten sanoo, jotta voi myydä tuotteensa oikein. Pitää myös nauttia hetkestä.

Tällä hetkellä Jani kehittää Ticorporate-projektiopintojaksolla Mechalon VR -peliä.

- Mechalonissa pelaaja astuu raskaasti aseistetun Mechan, eli monikymmentonnisen kävelevän tankin puikkoihin ja kilpailee tekoälyn ohjaamia muita pilotteja vastaan erilaisissa ympäristöissä. Matsit käydään läpi perinteiseen tyyliin, kaikki vastaan kaikki, kunnes vain yksi on jäljellä. Pelaaja etenee urallaan keräämällä rahaa tapoista ja mitaleista, kehittäen samalla omaa Mechaansa, tavoitellen maailmanmestarin titteliä. Virtuaalitodellisuus tuo oman immersionsa mukaan toimintaan ja ohjaukseen. MechWarrior 4: Mercenariesin Solaris VII-kampanja on suurin yksittäinen inspiraatio pelille.

Pelin kehitystä voi seurata osoitteessa https://www.origamestudio.com/.

Juttu: Teemu Pölkki. 

Takaisin