jamk.fi
Markus Kauppinen, JAMKin alumni, toimitusjohtaja ja Brella-sovelluksen kehittäjä

Jyväskyläläinen verkostoitumistyökalu Brella valloittaa maailmaa

"Innostus kokeilla rohkeasti erilaisia ideoita porukalla on nostanut Brella-sovelluksen tekijät maailman parhaaksi verkostoitumissovelluksen palveluntarjoajaksi. Brella on raivannut jalansijaa jo Suomesta Yhdysvaltoihin saakka ja kunnianhimoinen maailmanvalloitus jatkuu."

Brella on tapahtumissa käytettävä verkostoitumistyökalu, jonka avulla tapahtumakävijät voivat sopia tapaamisia ja palvelu myös suosittelee käyttäjälleen sopivia yhteydenottoja.

"Sovelluksen idea on yksinkertainen ja toteutus haluttu tehdä mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi”, Brella-yhtiön toimitusjohtaja Markus Kauppinen kertoo. Pyrkimys tapahtumaverkostoitumisen standardiksi on seuraava etappi, jonka myötä Brella on perustamassa tytäryhtiötä Yhdysvaltoihin. Tällä hetkellä yhtiön tekee noin puolen miljoonan euron liikevaihtoa ja kasvuhalu on kova.

Menestyvän yritysidean taustalla on aina yleensä roimasti kehitystyötä, kokeiluja ja erehtymistä, mutta usein yhteen hitsautunut tiimi ja tekemisen roihu vievät parhaat ideat maaliin. Näin on käynyt myös Brellan kohdalla. Brellan perustajajäsenet Markus Kauppinen, Janne Puustinen ja Samir Abbassi lähtivät kehittelemään alun alkaen vuonna 2009 ­– vielä tuolloin ilman nimeä kulkevaa – Brellaa opiskeluprojektityönään. Ensimmäinen idea oli yhdistää ajatuksia Facebookista ja Foursquare- palveluista uuteen paikannustyökaluun, jonka avulla voisi tavata ihmisiä. Ajatus jonkin aidon ongelman ratkaisemisesta alkoi kuitenkin kiehtoa tiimiä ja kehitystyö tapahtumaverkostoitumissovelluksen parissa starttasi.

Idea hioutui eteenpäin ja tiimi totesi, että tapahtumissa oli jo tarjolla erilaisia verkostoitumissovelluksia, mutta aina ne eivät toimineet toivotulla tavalla. Idealle oli selvästi kysyntää ja tiimi päätti hakea JAMK Generatorin ja Protomon tarjoamaa pilottirahoitusta. Rahoituksen avulla syntyi ensimmäinen prototyyppi, jota pystyi näyttämään potentiaalisille asiakkaille sekä käyttäjille ja ennen kaikkea validoimaan, olisiko sovellukselle aidosti tarvetta ja olisiko joku valmis maksamaan tuotteesta.

Tehokas tiimi ei kuitenkaan tyytynyt viilaamaan vain sovelluksen prototyyppiä kasaan, vaan porukalla oli monta rautaa tulessa.

”Samalla, kun Brella-sovelluksen prototyyppiä kehiteltiin rauhassa eteenpäin ja ideaa käytiin esittelemässä eri rahoittajille, samaan hengenvetoon perustettiin myös poikkitieteellinen opiskelijajärjestö Jyväskylä Entrepreneurship Society – JES ry vuonna 2011. Seuraavana vuonna pyöräytimme myös digitoimisto MEOMin pystyyn, eli siihen aikaan oli paljon tekemistä!” Kauppinen nauraa.

”Tämän vuoksi Brella oli tuolloin hitaan kehityksen tilassa, sillä tärkeämpää oli saada töiden ja yhdistystoiminnan ohella koulu pakettiin.” Kauppinen kertoo.

”Sovelluksen tuotekehitykseen keskittymällä, olisimme ehkä lanseeranneet tuotteen nopeammin markkinoille, mutta tällöin kaikki muu arvokas olisi jäänyt kokematta. Meomilla työskennellessä pystyi ansaitsemaan leivän pöytään, Brella kun oli tuolloin puhtaasti tuotekehitystä, josta ei tullut palkkaa tai liikevaihtoa. Lisäksi yhdistelmä ammattikorkeakoulun ja yliopiston opintoja sekä aktiivisuus yhdistystoiminnassa toi mielettömästi kokemusta toimitusjohtajan tehtävistä, ymmärrystä ohjelmistokehityksestä, verkostoitumisesta, organisaatioiden lanseeraamisesta, markkinoinnista ja niin edelleen. Parasta on ollut, kun kaikkea on voinut oppia yhtä aikaa ja teoriaa voinut viedä suoraan käytäntöön!”

Nordic Business Forum rahoitti Brellan tuotekehitystä ensimmäisen prototyypin jälkeen.

”Kun proto oli lopulta siinä vaiheessa, ettei enää kauheasti hävettänyt, aloitettiin tuotteen launchaaminen isommin, ja tällöin lähdettiin kansainväliselle kentälle keräämään palautetta. Kun tuotetta voitiin alkaa myymään ja se keräsi palautteen lisäksi asiakaspohjaa, alkoikin näyttää siltä, että saadaan myös muita rahoittajia.” Kauppinen jatkaa. Ensimmäiset enkelisijoittajat Brella keräsi vuoden 2016 aikana, jonka jälkeen edettiinkin rytinällä.  ”Hienoin hetki oli, kun Brella-firma perustettiin. Jokaiseen rooliin oli aivan huippu työntekijä ja fiiliksenä oli päällimmäisenä, että tällä tiimillä saadaan aikaiseksi jotain todella mahtavaa, jos vaan saadaan lisää bensaa liekkeihin,” Kauppinen hymyilee.

Keväällä 2017 valmistauduttiin isompaa rahoituskierrosta varten ja halu yhtiön kasvattamiseen oli kova. Tuote myi kunnolla ja käyttäjät olivat tyytyväisiä. Brella oli markkinoiden paras palvelu, joka auttoi ihmisiä verkostoitumaan. Brella keräsikin syksyllä 2017 1,2 miljoonan euron pääomasijoituksen, jonka pääsijoittajana toimii Vendep Capital.

”Oli aivan mieletöntä huomata, että olemme pystyneet tekemään palvelun, jolla on kysyntää ympäri maailman!” Kauppinen summaa. Ja Brellalla todella on. Yhtiö ei ole hävinnyt yhtäkään sadoista tarjouskilpailuista ja suuret tapahtumajärjestäjät ovat ottaneet sovelluksen käyttöönsä. Viimeisimpänä Yhdysvaltalainen TechCrunch.

 ”Kaikki mitä on tullut opiskeltua, on valmistanut siihen, että on voinut olla mukana rakentamassa kansainvälisesti menestyvää konseptia ja kehittämässä nopeasti kasvavaa organisaatiota, jota viedään Jenkkeihin. Jos siellä pystyt menestymään, silloin pystyt toistamaan sen missä vain. Nyt meillä on resurssit tehdä se suurin hyppy kohti kasvuyritystä!” toteaa Kauppunen.

Brella käynnistää para’aikaa toimintaansa Yhdysvalloissa ja on jo rekrytoinut ensimmäiset työntekijänsä ulkomaantiimiinsä.

”Paljon on alkuvaiheen toimenpiteitä nyt hoidettavana tilitoimisto- ja lakifirmakumppanien etsinnästä lähtien. Lisää hyviä tyyppejä tiimiin voidaan vielä töihin rekrytä, jos osaamista markkinoinnista, myynnistä tai tuotekehitysosaamisen parista löytyy,” Kauppinen vinkkaa.

 

Takaisin