Projekti

Työharjoitteluohjaamisen kehittämishanke (HoksHarkka)

Rahoitusohjelma

Lyhenne
HoksHarkka
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Muu ala
Toteutusaika
1.5.2022 - 30.4.2023
Yksikkö
Hyvinvointi
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
Projektin kuvaus

Sosiaali- ja terveysala kärsii niin valtakunnallisesti kuin Keski-Suomen alueella työvoimapulasta lähes kaikissa ammateissa. Alan veto- ja pitovoima on laskenut niin työelämän kuin opintojenkin osalta. Sote-alan työkulttuurissa on teemoja, joihin vaikuttamalla voidaan osaltaan edistää hyvinvoivia työyhteisöjä ja sitä kautta edelleen alan veto- ja pitovoimaa. Keski-Suomessa on sosiaali- ja terveysalan kentällä ja oppilaitoksissa havaittu erityinen tarve opiskelijoiden työharjoitteluiden ohjaamisen kehittämiseen. Nyt tarvitaan nopeaa reagointia.  

Hankkeen tarkoituksena on vahvistaa sote-alan veto- ja pitovoimatekijöitä mahdollisimman vaikuttavalla tavalla tässä hetkessä. Tavoitteena on edistää opiskelijoiden työharjoitteluiden ohjaamista Keski-Suomen Hyvinvointialueella siihen suuntaan, että mielenkiinto alalle säilyy ja työkulttuuri muuttuu opiskelijaharjoittelijoita kannustavaan ja osallistavaan suuntaan. Hanke käynnistää innovatiivisella tavalla sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten ja työpaikkojen välisen vuorovaikutuksen ja työpaikkaharjoittelujen ohjaamisen kehittämisen.

Hankkeessa toteutetaan työharjoitteluista olemassa olevien kokemusten pohjalta käsikirjoitettuja, teatterin esittämiä, videoita. Nämä huumorilla höystetyt videot tehdään työharjoitteluohjaamisen sisällöistä. Videoiden avulla pyritään siihen, että vuoropuhelu aiheesta lisääntyisi ja sitä myötä harjoittelut tuottaisivat positiivisia ja osallistavia kokemuksia opiskelijoille ja kiinnittäisivät opiskelijat alalle ja työyhteisöihin paremmin. Niiden kautta tuodaan näkyväksi työkulttuurin merkitys alan kiinnostavuuden ja alalle kiinnittymisen näkökulmasta. Niiden avulla osaajien on mahdollista huomata kohtaamis- ja tunnetaitojen merkitys sekä reflektoida omaa toimintaansa ja ammattitaitoaan. Videoissa huomioidaan myös työelämän monimuotoisuusymmärrys ja tuodaan esille erilaisten työntekijöiden potentiaali sosiaali- ja terveysalalla.

Työyhteisöt voivat harjoitteluohjaamisen kehittämisessä hyödyntää näitä videoita. Samoin oppilaitokset voivat hyödyntää videoita toiminnassaan. Niitä voivat katsoa myös muut aiheesta kiinnostuneet. Videoiden kautta tuodaan kokemuksellisesti näkyväksi työkulttuurin merkitys alan kiinnostavuudelle ja alalle kiinnittymiselle. Covid 19-pandemian aikana on suuri tarve verkosta helposti löytyvälle materiaalille. Tämä hanke vastaa myös kyseiseen tarpeeseen.  


Lisätietoja:
Projektipäällikkö Mervi Kuustie,
[email protected]

Projektin tulokset

Päätavoite

Hankkeen päätavoitteena on edistää opiskelijoiden työharjoitteluiden ohjaamista Keski-Suomen alueella siihen suuntaan, että mielenkiinto alalle säilyy ja työkulttuuri muuttuu opiskelijaharjoittelijoita kannustavaan ja osallistavaan suuntaan. Hanke nostaa esiin kehittämistä tarvitsevia teemoja sote-alan opiskelijoiden työharjoitteluohjauksessa.

Tulos: Hanke nosti esiin kehittämistä vaativia teemoja työharjoitteluohjauksessa. Se edisti kehittämistarpeeseen heräämistä Keski-Suomen hyvinvointialueella ja synnytti keskustelua aiheesta. 

Osatavoitteet

Osatavoite 1: Puhuttelevien ja vaikuttavien kokemusten esiintuomisen kautta kuvataan sote-alan
työharjoitteluohjauksen kehittämisen tarpeita.

Tulos: Koostettiin kattava pohja-aineisto videoiden käsikirjoitusten suunnittelua varten. Työharjoittelukokemuksia käytiin läpi työharjoitteluja ohjanneiden opettajien ja opiskelijoiden kokemuksista sekä amispalautteesta opiskelijoilta ja työelämältä Gradiassa ja Jamkissa. Vuosien varrella onkin kerääntynyt paljon kokemuksia, joita käytiin läpi ja joista koostettiin teemoja ja nostettiin ylös esimerkkejä. Ne toimivat hyvin HoksHarkan videoiden suunnittelun pohjana.

Jatkossa työharjoitteluiden haasteiden teemoja on helpompi tuoda esiin perustellusti ja keskustella aiheesta yleensäkin, kun sitä on jo HoksHarkassa tehty. Tämän osatavoitteen tulos auttaa perustelemaan sote-alan kentällä kaikille toimijoille sen, että huonoja kokemuksia ja kehittämistä vaativia asioita on ja että työharjoitteluohjaaminen kaipaa kehittämistä.

Osatavoite 2: Tuotetaan kokemuksiin perustuvia, huumoria hyödyntäviä videoita, joissa käsitellään työelämän haasteisiin ja mahdollisuuksiin liittyviä ilmiöitä helposti lähestyttävällä tavalla.

Tulos: Huumoria hyödyntäviä videoita sote-alan työharjoittelutilanteisiin liittyen kolme (3) kappaletta. 

Videot (3) kappaletta syntyivät HoksHarkan toteuttajien, yhteistyökumppaneiden sekä tuotannon yhteisenä käsikirjoitus- ja tuotantoprosessin tuloksena hankkeessa. Käsikirjoitustyön prosessissa pohdittuja ja huomattuja asioita voi osaltaan pitää tuloksena hanketyöstä. Kun asioista on keskusteltu ja niitä on tuotu esiin, vaikuttavat ne tietoisuuteen ja keskusteluun työharjoitteluohjaamiseen liittyvistä asioista.

HoksHarkassa suunniteltiin videotuotannon ammattilaisten johdolla ja koko tuotantoprosessi huomioiden videoiden käsikirjoituksen perustaa, sisältöjä, kohderyhmää sekä videoiden sijaintia. Mietittiin HoksHarkan videoiden roolitukseen, tunnevireisiin, sijainteihin ja lokaatioihin, kohderyhmän huomiointiin sekä kuvien kestoon ja määrään liittyviä asioita. Keskusteltiin myös siitä, miten viestin voi saada monella tapaa perille, esimerkiksi havainnollistamalla, juonen avulla, puheella. 

Käytiin läpi sitä, mitä työharjoittelu tarkoittaa erilaisissa sote-alan ympäristöissä; miten harjoitteluun mennään, mitä siellä tapahtuu, millainen on päivän kulku, miten ongelmatilanteita selvitetään, mikä on haastavaa työharjoittelussa. 

Tavoitteena videoiden sisällössä ja juonessa oli se, että kerrottu asia jää vaivaamaan katsojaa, jolloin se herättelee ja toimii parhaimmillaan myös katsojan itsereflektion herättelijänä. Tätä saatiin HoksHarkan videoissa aikaan varsinkin huumorin avulla. Huumoria tuotiin esiin puheessa, toiminnassa sekä tilanteiden ja hahmojen yllätyksellisyydessä.

Keskusteltiin käsikirjoituksen ja videoiden tuottamisen yhteydessä siitä, että ihmisille jää yleensä yksi asia mieleen. Ihmiset myös reagoivat eri tavoin asioihin, jolloin huomioitiin, että videoilla on mahdollisimman sopiva määrä asioita. Tällaisen huomioinnin mahdollisti hankkeessa ammattimainen tuotanto ja näyttelijätyö.

Keskustelujen ja suunnittelun edetessä löydettiin sekä eri sote-alan työharjoittelukokemuksia yhdistäviä geneerisiä teemoja että vaikuttavimpia esiin nostettavia asioita, jotka kaipaavat kehittämistä. Näistä teemaideoista syntyi lopulta käsikirjoitus- ja tuotantoprosessissa vaikuttavia kokonaisuuksia. Videot kuvattiin Sairaala Novan autenttisissa ja nykyaikaisissa tiloissa. Myös horisontaalisten periaatteiden huomiointi ja näkyminen sekä itse hanketyössä että videoilla oli mukana käsikirjoituksen suunnittelussa.

Tämän vaiheen tuloksena syntyivät lopulta vaikuttavat ja HoksHarkan tavoitteiden näköiset videot. Videoiden teemat tunnistettiin ja tunnustettiin olemassa oleviksi ja oleellisiksi kehittämistä vaativiksi alueiksi Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-alan toimijoiden keskuudessa. Ne herättivät keskustelua. Hanke on toiminut myös yleisemmin uusien työharjoitteluohjaamisen kehittämisen hankesuunnitelmien vauhdittajana eri toimijoiden keskuudessa Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Osatavoite 3: Levitetään videoita katsottaviksi sekä herätellään keskustelua työharjoitteluiden laadun parantamiseksi.

Hyvällä viestinnällä sitoutettiin, varmistettiin ja heräteltiin keskustelua sekä näkyvyyttä hankkeen tavoitteelle. Videoista viestittiin viestintäsuunnitelman mukaisesti monikanavaisesti eri viestintäkanavissa ja tarjottiin tietoa niistä jaettavaksi laajassa yhteistyöverkostoissa. Videoiden käyttöä varten laadittiin ohjeistukset ja vinkkejä videoiden yhteyteen HoksHarkan sivuille siitä, missä videoita voidaan hyödyntää. Niiden käytöstä ja sijainnista viestittiin laajalle sote-alan toimijoiden joukolle Keski-Suomen hyvinvointialueella. Näin hanke juurtuu ja jää elämään Keski-Suomen sote-alan toimijoiden keskuuteen.

Tulos: Videoiden avulla syntyi keskustelua työharjoitteluohjauksen epäkohdista ja kehittämistarpeista sekä -mahdollisuuksista.

Hankkeen tuloksena on humorististen videoiden avulla nostettu esiin opiskelijoiden työharjoittelussa tapahtuvia epäkohtia ja kehittämiskohteita. Kehittämiskohteet on kuvattu eri näkökulmista, huomioiden opiskelijat (Jamk, Gradia), työyhteisöt ja työnantajat sekä oppilaitokset.

Kehittämiskohteista on keskusteltu mahdollisimman rakentavasti ja tasavertaisesti, sensitiivisesti ja kaikkia osapuolia kunnioittavasti sote-alan toimijoiden keskuudessa.

Määrälliset tavoitteet 2 työpajaa ja 3 huumoria hyödyntävää videota toteutuivat hankkeessa hyvin ja olivat kokonaisuuden kannalta toimiva määrä hankkeen tavoitteiden ja tulosten saavuttamiseksi.