Projekti

Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

Rahoitusohjelma

Lyhenne
INKLU
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.3.2024 - 31.8.2026
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) 2021-2027
Projektin kuvaus

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen tausta ja tarpeet

Inklusiivisen koulutuksen periaatteiden mukaisesti kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja koulutus ja tukitoimet räätälöidään opiskelijan tarpeiden mukaisesti. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja toimintaympäristön muutokset, jatkuvan oppimisen kehittäminen, oppivelvollisuuden laajentuminen ja moninaisemmat opiskelijat haastavat ammatillisen koulutuksen järjestämistä. Yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee yhä enemmän tukea tarvitsevia opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityisen tuen lisäksi monialaisia muita palveluja. Aikuisista koulutuksen ulkopuolelle jäävät herkästi henkilöt, joilla on erityisiä haasteita oppimisessa ja opiskelussa, jotka tulisi ottaa paremmin huomioon koulutuspalveluissa (Räty ja Selkivuori 2017; Jatkuvan oppimisen uudistus 2023). 


Tuoreissa tutkimuksissa ja selvityksissä kuten Karvin valtakunnallisessa erityisen tuen arvioinnissa (2021) todetaan, että erityinen tuki toteutuu epätasaisesti eri oppilaitoksissa. Tämä näkyy erityisen tuen toteuttamisen vähäisyytenä ammatillisissa tutkinnon osissa ja työelämässä oppimisessa, henkilöstön osaamisen puutteina ja mm. jatkuvan haun opiskelijoiden tuen tarpeen tunnistamisen ja tukiprosessien kehittämistarpeina. Myös erityisen tuen suunnitelmallisuudessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa, johtamisessa sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyntämisessä oli suurta vaihtelua. Kehittämistarpeita oli selvityksen mukaan myös opetushenkilöstön osaamisessa ja yhteistyökäytännöissä sekä erityisopettajien osaamisen laajemmassa hyödyntämisessä (Karvi 2021, Kaikkonen 2020). Hankkeen tavoitteena on luoda myös yhteiset periaatteet ja osaamiskuvaukset ammatilliselle erityisopettajakoulutukselle, jotka vastaavat ammatillisen koulutuksen uudistuneisiin osaamistarpeisiin.

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen tavoitteena on yhdenvertaisen ja laadukkaan erityisen tuen toteutuminen ammatillisessa koulutuksessa, joka kattaa myös henkilöstöä osaamisen ja opettajan- ja erityisopettajankoulutuksen kehittämisen. Hanke tarjoaa yhteisen areenan ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja ammatillisen opettajakorkeakoulujen alueelliselle ja valtakunnalliselle kehittämiselle sekä yhteistyörakenteiden luomiselle.

Hankkeen kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat
  1. Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö ja johto 
  2. Ammatilliset opettajankouluttajat 
  3. Ammatilliset koulutuksen järjestäjät - hankkeen tavoitteena on tavoittaa vähintään 70 % eli noin 100 koulutuksen järjestäjää 
  4. Ammatilliset opettajakorkeakoulut

Hankkeen välilliset kohderyhmät:

  1. Ammatillisen koulutuksen tukea tarvitsevat opiskelijat, pääpaino erityisen tervetulleissa ja muissa erityistä tukea tarvitsevissa opiskelijoissa 
  2. Ammatillisten erityisopettajankoulutuksen, opinto-ohjaajakoulutuksen ja opettajakoulutuksen opiskelijat 
  3. Työpaikkaohjaajat ja muut työelämän edustajat 
  4. Muiden tahojen ohjaava henkilöstö, esimerkiksi Ohjaamojen ja hyvinvointialueiden henkilöstö

Projektin tarkoitus

 
Hankkeen laajempana tavoitteena on, että kaikki ammatillisissa opinnoissa opiskelevat opiskelijat, erityisesti erityisen tervetulleisiin ryhmiin kuuluvat opiskelijat, saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen, jotta voivat hankkia tarvittavan osaamisen, tutkinnon ja työllistyä, opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa. Tähän laajempaan tavoitteeseen hanke pyrkii neljän spesifimmän tavoitteen kautta.

  1. Prosessit ja rakenteet: Ammatillisten oppilaitosten erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosessit ja käytänteet ovat selkiytyneet, kehittyneet ja tasalaatuistuneet läpi Suomen.
  2. Henkilöstön osaaminen: Ammatillisten oppilaitosten henkilöstön kyvykkyys ja asenteet kaikkien opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä on parantunut. 
  3. Opettajankoulutus: Opettajakorkeakoulut jakavat yhteisen käsityksen ammatillisen koulutuksen inklusiivisuudesta ja erityisestä tuesta, ja huomioivat aiempaa paremmin inklusiivisuuden vaatimukset opettajien, erityisopettajien ja opinto-ohjaajien osaamisessa ja koulutuksessa
  4. Juurruttaminen ja levittäminen: Hankkeessa kehitetyt toimintamallit juurtuvat osaksi organisaatioiden toimintaa ja niitä hyödynnetään alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Hankkeessa vahvistetaan yhteistyötä sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjien välillä että ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen välillä erityisen tuen kehittämisessä. Hankkeessa ovat mukana kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut, mikä luo koko maan kattavan verkoston ja mahdollistaa myös verkoston toiminnan jatkuvuuden.

Projektin tulokset

INKLU-hankkeessa pyritään saavuttamaan seuraavat tulokset: 


Hankkeen tuloksena ammatillisen koulutuksen järjestäjät, henkilöstö sekä ammatillisten opettajakorkeakoulut ja niiden henkilöstö omaavat yhteisen käsityksen erityisen tuen laadukkaista toimintamalleista ja käytännöistä, mikä edistää opiskelijoiden yhdenvertaista mahdollisuutta saada tukea opintojen hakeutumiseen, osaamisen hankkimiseen ja työllistymiseen. 

Ammatillisen koulutuksen järjestäjien erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön käytänteet, prosessit ja roolitukset ovat selkiytyneet ja kehittyneet. Hankkeessa on koottu nettikirjasto ammatillisen erityisopetuksen tietoperustaisille hyville käytänteille ja luotu toimintasuositukset ja/tai välineitä erityisen tuen laadun arviointiin. 

Opetushenkilöstön ja johdon asenteet ja kyvykkyys tukea erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen edistymistä ja työllistymistä ovat parantuneet. Hankkeessa on koottu kuvaukset erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön osaamisen kehittämisen prosesseista ja menetelmistä sekä luotu ammatillisen koulutuksen henkilöstölle avoin koulutuspaketti erityisen tuen opiskelijoiden tukemisesta opinnoissa ja työllistymisessä. 

Ammatilliset opettajakorkeakoulut jakavat yhteisen käsityksen erityisestä tuesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä, ja ovat kyvykkäitä kouluttamaan osaavia ammatillisia opettajia, erityisopettajia ja opinto-ohjaajia. Hankkeessa on kehitetty koulutus- ja perehdytyspaketti opettajankouluttajille, joka voidaan liittäminen osaksi ammatillisten opettajakorkeakoulujen opettajankouluttajien osaamisen kehittämistä. Hankkeessa luodaan myös yhteiset erityisopettajakoulutuksen osaamistavoitteet ja –periaatteet. 

Kehitetyt toimintamallit ovat juurtuneet hankkeessa mukana olevien organisaatioiden toimintaan sekä niiden käyttöönottoa on tuettu muissa organisaatioissa. Hankkeen tuloksista on tiedotettu alueellisesti ja sidosryhmille sekä levitetty valtakunnallisesti, myös yhteistyössä JOPPI -hankkeen ja Oodi -hankkeen kanssa. Ammatillisen erityisopetuksen tietoperustaiset hyvät käytännöt on koottu nettikirjastoon ja julkaistu yleistajuisia ja ammatillisia artikkeleita, blogeja, podcasteja, videoita. Hanketta on esitelty kansallisissa tapahtumissa ja seminaareissa. OKM ja OPH ovat tukeneet hankkeen etenemistä ja tulosten levittämistä ja hyödyntämistä. 

Hankkeen jälkeen on jäänyt pysyviä alueellisia ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien inklusiivisen koulutuksen ja erityisen tuen yhteistyö- ja kehittämisverkostoja.