Valmennuksen tavoitteena on vahvistaa Ohjaamoja kehittymään suuntaan, jossa Ohjaamon henkilöstö toimii monialaisena osaavana ja oppivana tiiminä. Valmennus toteutetaan sähköisellä työskentelyalustalla (MS Teams). Valmennus sopii erityisesti Ohjaamoille, joiden toiminta on vakiintunutta, joilla monialaisen yhteistyön perusasiat ovat kunnossa (esim. Osallistunut aiemmin TESSU-valmennukseen), joilla on tarve tehdä pidemmän aikavälin osaamisen kehittämissuunnitelmaa ja joiden koordinaattori tarvitsee välineitä kehittää tiimiään. Valmennus sisältää ennakkotehtävän 5 moduulia (1 yhteinen kokoontuminen/moduuli ja 3-4 t/tapaaminen) välityöskentelynä esim. osaamisten tunnistamista, monialaisten työmuotojen kokeilua ja vertaisvarjostusta koordinaattorin sparrauksen moduulien välissä seurantakäynti valmennuksen päätyttyä Koordinaattorin rooli valmennusprosessissa on tärkeä. Hän johtaa prosessin etenemisestä Ohjaamossa. Siksi valmennusprosessin aikana koordinaattoria sparrataan jokaisen moduulin välissä. Valmennuksen kesto: n. 6 kk Moduulit Monialainen osaava ja oppiva Ohjaamo Ennakkotehtävä: kartoitetaan Ohjaamon osaamispääomaa yksilön näkökulmasta Moduuli 1 – Monialainen osaaminen Ohjaamossa: Arvioidaan Ohjaamon monialaista osaamisen tilaa yksilön ja yhteisön näkökulmasta Välityöskentely: Tutustutaan toisten osaamisiin ja tapaan tehdä työtä yksin ja yhdessä Moduuli 2 – Monialaisena osaajatiiminä toimiminen: Kartutetaan yhteistä osaamispääomaa sopimalla konkreettisesti, miten hyödynnetään toisten osaamista asiakastilanteissa. Välityöskentely: Tehdään näkyväksi monialaisen työn muotoja Ohjaamossa. Moduuli 3 – Monialaiset työtavat: Arvioidaan käytössä olevia monialaisen työn muotoja ja tehdään kehittämissuunnitelma, miten yhteistyön muotoja jatkokehitetään Ohjaamossa. Välityöskentely: Kehittämissuunnitelman mukaisesti toteutetaan monialaisen yhteistyön eri muotoja käytännössä ja tehdään itsearviointia. Moduuli 4 – Monialaisen osaamisen kehittäminen: Arvioidaan valmennuksen aikana tapahtunutta osaamisen kehittymistä. Tunnistetaan tekijät, jotka jarruttavat osaamisen kehittämistä ja asetetaan Ohjaamon monialaisen osaamisen kehittämisen tavoitteet. Välityöskentely: Reteaming-välineiden käyttö. Moduuli 5 – Osaava ja oppiva Ohjaamo: Kootaan yhteen valmennus- ja oppimisprosessi. Seurantatapaaminen Ota yhteyttä Sesay Auli Projektipäällikkö, Project Manager Jatkokoulutukset, Further Education Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education +358405941476 etunimi.sukunimi@jamk.fi