jamk.fi

Tekijä(t): Maija Hirvonen (toim.)

Julkaisun esittely

Jyväskylän ammattikorkeakoulua on kehitetty kohti esteetöntä korkeakoulua vuosina 2007–2008 toteutetun Esteettömät oppimisympäristöt -hankkeen avulla (ESOK). Esteetön korkeakoulu ottaa toiminnassaan ja oppimisympäristöissään suunnitelmallisesti huomioon opiskelijoiden ja henkilöstön monenlaisuuden. Esteetön oppimisympäristö käsittää niin fyysisen, sosiaalisen kuin psyykkisenkin ympäristön. Korkeakoulujen esteettömyyden kehittämisessä on tähän saakka kiinnitetty enemmän huomiota tilakysymyksiin ja lähinnä liikkumisen esteisiin. Esteettömyystyötä tarvitaan kuitenkin myös suunnittelussa, opintoasioissa, henkilöstökoulutuksessa ja vies­tinnässä.

ESOK-projektin tavoitteena oli kehittää peda­gogista toimintamallia ja käytännön opetus- ja ohjaustyötä esteettömyyden periaatteet huomioiden ja siten mahdollistaa ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen ja täydennyskoulutukseen osallistuminen myös opiskelijoille, joilla on erityisiä tuen tarpeita ja/tai jotka tulevat eri kieli- ja kulttuuriympäristöistä.

Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun puheenvuoroja 2
Koulutusyksiköt: Ammatillinen opettajakorkeakoulu
ISSN 1796-010X
ISBN 978-951-830-151-9
Julkaisuvuosi: 2009
Laajuus: 132s.
Hinta:

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.