jamk.fi

Vaikeimmin kehitysvammaisten aikuisten (VaKA-) opettajaksi kehittyminen opettajankoulutuksen aikana ja viisi vuotta koulutuksen jälkeen

Tekijä(t): Leena Kaikkonen

Julkaisun esittely

Tässä tutkimusraportissa kuvataan ja arvioidaan opettajuuden kehittämistä ja kehittymistä opettajankoulutuksen aikana. Tutkimuksen lähtökohtana on Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa vuosina 1993–1997 toteutettu Vaikeimmin Kehitysvammaisten Aikuisten (VaKA-) opettajankoulutuskokeilu, jossa sosiaali- ja terveysalan työntekijöistä koulutettiin opettajia vaikeimmin kehitysvammaisten oppijoiden perusopetuksen jälkeiseen koulutukseen. Tutkimus tarkastelee myös kokeilussa koulutettujen VaKA-opettajien sijoittumista työelämään ja heidän työtään viisi vuotta opettajankoulutuksen päättymisestä.

Raportti kohdentuu vaikeimmin kehitysvammaisten aikuisten opetuksen kehittämiseen ja heidän opettajiensa koulutukseen, mutta se antaa pohdittavaa kaikille erilaisten oppijoiden yksilöllisyydestä ja oppimisesta sekä niiden laajemmista konteksteista kiinnostuneille.

Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 23
Koulutusyksikkö: Ammatillinen opettajakorkeakoulu
ISSN: 1456-2332
ISBN: 951-830-027-5 (Painettu)
Julkaisuvuosi: 2003
Laajuus: 258 s.
Lisätiedot: akateeminen väitöskirja

Loppuunmyyty