Kehittäminen toimintatutkimuksellisella otteella

Ohjaamojen ja oppilaitosten monialaisen yhteistyön toimintamalleja kehitetään Oodi-projektissa pitkäkestoisina kehittämisprosesseina ja toimintatutkimuksellisella otteella. 

Vasemmalta oikealle etenevä kehittämisprosessi, jonka vaiheita ovat nykytilan kartoitus, muutostarpeen tunnistaminen ja kehittämistoimenpiteiden suunnittelu, johon voi liittyä työpaja. Sitten toimintamallin kokeilut, havainnointi ja reflektointi sekä niiden tulosten käsittely työpajassa. Lopuksi syntyy havaintoja ja suosituksia.

Muutostarpeen tunnistamisesta uusiin ratkaisuihin

Kehittämistyömme perustuu yhteiskehittämiseen ja kaikki osallistujat vaikuttavat muutokseen prosessin kuluessa. Toimintamallien kehittämisessa ja pilotoinnissa keskeistä on yhteisiin käytäntöihin, ongelmien ratkaisuun ja muutoksiin johtava toiminta – osallistaen kaikki mukana olevat ihmiset ja toimijat.  

Ammatilliset ja tieteelliset julkaisut 

Osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkitys ammattikorkeakouluopiskelijoiden opintoihin kiinnittymisessä 
Michelsson, R. & Kanninen, S. (2025), Jamk Arena Pro. 

Ohjaamojen ja oppilaitosten monialainen yhteistyö nuorten ohjauksessa 
Pukkila, P., Helander, J. & Savonmäki, P. (2025). HAMK Pilkku

Dialogitaidot monialaisessa yhteistyössä 
Michelsson, R. & Pukkila, P. (2025). Evolving Pedagogy. 

Tietosuojaseloste ja ohjeita toimintatutkimukseen liittyen

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -projektin (2024-2026) osana toteutetaan toimintatutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena on vahvistaa ja laajentaa koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja korkeakoulujen, sekä Ohjaamojen välistä yhteistyötä. Kehittämisprosessin aikana kerätään aineistoa. 

Alta löydät tietosuojaselosteen ja myöhemmin muita dokumentteja ja ohjeita liittyen Oodi-projektin tutkimus- ja kehittämistoimintaan. 

Toimintatutkimusryhmän vetäjä:

Pasi Savonmäki

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504790573