Pelaten duuniin! -saavutukset

Tälle sivulle kootaan hankkeen saavutuksia tallenteiden ja muun median muodossa.

Artikkelit

Projektista on kirjoitettu seuraavia artikkeleita:

Kokkinen, K. & Luotojoki, T. (2023). Nuorten ja nuorten aikuisten digipelaaminen: – ammattilaisten näkökulmia digipelaamiseen osana työtään. Nuorisotutkimus, 41(3), 44–48. DOI: 10.57049/nuorisotutkimus.9138192

Kokkinen, K., Rauhansalo, T., Luotojoki, T. & Hämäläinen, E. 2023. Pelatenko kohti työelämää? Nuorisotyön lehti (Hyväksytty julkaistavaksi)

Blogikirjoitukset

Projektista on kirjoitettu seuraavia blogikirjoituksia:

Hämäläinen, E. (2023). Valmennusta sisältöjen striimaamiseen. Turbinaattori blogikirjoitus.

Kokkinen, K. & Rauhansalo, T. (2023). Yhteisölliset pelitilaratkaisut tarjoavat mahdollisuuksia kohtaamisille. TiKI-talk blogikirjoitus.

Luotojoki, T. & Kokkinen, K. (2024). Opintojen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten työllistymisen toiveet ja mahdollisuudet e-urheilussa. Jamk Arena Pro blogikirjoitus.

 

Esitykset seminaareissa ja tapahtumissa

Projektia on esitelty seuraavissa seminaareissa ja tapahtumissa:

Järvelin, J., Räsänen, P. & Kokkinen, K. (2023). Digipelaaminen: harrastuksesta ammatti, pakokeino, tai sairaus? 2023. Suullinen esitys. Nuori2023 -tapahtuma, Helsinki 18.-20.4.2023.

Kokkinen, K. (2023). Digipelaaminen syrjäytymisen blokkaajana? Suullinen esitys. Nuorisotutkimuksen päivät, Helsinki 8.-9.11.2023.

Kokkinen, K., Rutanen, M., Rauhansalo, T., Hämäläinen, E. & Luotojoki, T. (2023). Digital gaming supporting social inclusion and collaboration of young people neither in employment nor in education or training. Suullinen esitys. Horatio: European congress of Psychiatric Nursing, Malta 13.-14.3.2023.

Kokkinen, K., Rutanen, M., Rauhansalo, T., Hämäläinen, E. & Luotojoki, T. (2023). Positive approach towards digital gaming – a key for innovative (mental) health promotion. Suullinen esitys. Horatio: European congress of Psychiatric Nursing, Malta 13.-14.3.2023.

Luotojoki, T. & Kokkinen, K. (2023). ”Mä kuulun tähän porukkaan” – tarinoita digipelaamisen merkityksestä. Suullinen esitys. Mielenterveysmessut 23.11.2023.

Näkyvyys mediassa

Projekti on näyttäytynyt myös tällä tavoin:

Digi- ja kilpapelaaminen edistää nuorten työllistymistä:
Jamk verkkosivut -uutinen 2.11.2023 
Saarijärveläinen -verkkolehti 7.11.2023

Pelaamalla kiinni työelämään – Jyväskylän ammattikorkeakoulun Pelaten duuniin! -projekti ohjaa nuoria tunnistamaan omat vahvuutensa:
ePressi - mediatiedote 8.9.2021
Suomi esports -verkkosivusto 8.9.2021

Oppaat

Projektissa on tuotettu nämä oppaat:

Kokkinen, K., Piitulainen, P., Luotojoki, T. & Rauhansalo, T. (2024). Kohti positiivista puhetta digipelaamisesta: Opas sosiaali- ja terveysalan sekä työllisyyspalveluiden ammattilaisille. ISBN:978-951-830-750-4

Kokkinen, K., Rauhansalo, T., Hämäläinen, E., Rutanen, M. & Luotojoki, T. (2024). Minustako pelivalmentaja? PIKAOPAS yhteisöllisen pelivalmennuksen käyttöönottoon. ISBN:978-951-830-752-8

Webinaarit

Viisiosaisessa webinaarisarjassa kootaan yhteen projektin tähänastisia kokemuksia ja oivalluksia sekä pohditaan valmennusmallien hyödyntämistä eri näkökulmista. Luvassa on siis tiukkaa, mutta positiivista sekä erilaisia näkökulmia tarjoavaa pelipuhetta!

Digipelaaminen syrjäytymisen blokkaajana

Syrjäyttääkö digipelaaminen? Vai tarjoaako se mahdollisuuksia olla osana merkityksellisiä yhteisöjä? Entä voisiko digipeliyhteisö tarjota jopa korjaavia osallisuuden kokemuksia?

Tässä webinaarisarjan ensimmäisessä osassa esitellään Pelaten duuniin! -projektin valmennustoimintaan liittyviä osallisuuden kokemuksia ja pohditaan peliosallisuutta laajemminkin.

Alustajana: Katja Kokkinen, Pelaten duuniin! Projektipäällikkö

Hyvinvointiboostia pelaamalla – digipelaaminen motivaattorina hyvinvointiin

Voiko pelaamalla saada hyvinvointia? Entä kuinka tukea pelaajan hyvinvointia? Tule kuulemaan ja vaihtamaan ajatuksia siitä, miten digipelaamista voidaan hyödyntää motivaattorina hyvinvoinnin edistämisessä.

Webinaarissa esitellään Pelaten duuniin! -projektissa kehitettyä ja toteutettua hyvinvointivalmennusta ja siitä saatuja kokemuksia.

Alustajina: Maaret Rutanen ja Tiia Luotojoki, Pelaten duuniin! Hyvinvointivalmentajat

Pelaten duuniin! -pelivalmennustoiminnan tärpit asiakastyöhön

Mitä Pelaten duuniin! pelivalmennus tarkoittaa ihan konkreettisesti? Mitä hankkeen valmennuksissa on tehty? Entä millä tavalla voisin hyödyntää pelivalmennusta osana omaa työtäni?

Webinaarissa esitellään Pelaten duuniin! -projektissa pilotoitua pelivalmennusta ja pohditaan kuinka digipelaamista ja valmennuksellista työtapaa voisi hyödyntää laajemminkin osallisuuden, hyvinvoinnin ja työllistymisen sekä koulutuspolkujen tukemisessa.

Keskustelemassa: Elmo Hämäläinen, Eetu Anttila ja Perttu Leppä, Pelaten duuniin! Pelivalmentajat

E-urheilu työelämäpolkujen mahdollistajana

Mistä e-urheiluala koostuu? Mitä olisi hyvä tietää e-urheilusta sosiaali- terveys- ja kuntoutusaloilla sekä työllisyyspalveluissa?

Tässä webinaarissa luodaan yleiskatsaus e-urheilualaan, sekä sen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Webinaarissa pohditaan millaista työelämäosaamista voi saavuttaa pelaamalla ja millaisia polkuja koulutukseen ja työelämään se voisi tarjota. Lisäksi esitellään Pelaten duuniin! -projektissa kehitettyä ja toteutettua työelämävalmennusta, sekä siitä saatuja kokemuksia.  

Alustajana: Tuomas Rauhansalo, Pelaten duuniin! Työelämävalmentaja

E-urheilu työelämäpolkujen mahdollistajana

Mistä e-urheiluala koostuu? Mitä olisi hyvä tietää e-urheilusta sosiaali- terveys- ja kuntoutusaloilla sekä työllisyyspalveluissa?

Tässä webinaarissa luodaan yleiskatsaus e-urheilualaan, sekä sen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Webinaarissa pohditaan millaista työelämäosaamista voi saavuttaa pelaamalla ja millaisia polkuja koulutukseen ja työelämään se voisi tarjota. Lisäksi esitellään Pelaten duuniin! -projektissa kehitettyä ja toteutettua työelämävalmennusta, sekä siitä saatuja kokemuksia.  

Alustajana: Tuomas Rauhansalo, Pelaten duuniin! Työelämävalmentaja