Pelaten duuniin! -saavutukset
Tälle sivulle kootaan hankkeen saavutuksia tallenteiden ja muun median muodossa.
Projektista on kirjoitettu seuraavia artikkeleita:
Kokkinen, K. & Luotojoki, T. (2023). Nuorten ja nuorten aikuisten digipelaaminen: – ammattilaisten näkökulmia digipelaamiseen osana työtään. Nuorisotutkimus, 41(3), 44–48. DOI: 10.57049/nuorisotutkimus.9138192
Kokkinen, K., Rauhansalo, T., Luotojoki, T. & Hämäläinen, E. 2023. Pelatenko kohti työelämää? Nuorisotyön lehti.
Projektista on kirjoitettu seuraavia blogikirjoituksia:
Hämäläinen, E. (2023). Valmennusta sisältöjen striimaamiseen. Turbinaattori blogikirjoitus.
Kokkinen, K. & Rauhansalo, T. (2023). Yhteisölliset pelitilaratkaisut tarjoavat mahdollisuuksia kohtaamisille. TiKI-talk blogikirjoitus.
Luotojoki, T. & Kokkinen, K. (2024). Opintojen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten työllistymisen toiveet ja mahdollisuudet e-urheilussa. Jamk Arena Pro blogikirjoitus.
Projektia on esitelty seuraavissa seminaareissa ja tapahtumissa:
Järvelin, J., Räsänen, P. & Kokkinen, K. (2023). Digipelaaminen: harrastuksesta ammatti, pakokeino, tai sairaus? 2023. Suullinen esitys. Nuori2023 -tapahtuma, Helsinki 18.-20.4.2023.
Kokkinen, K. (2023). Digipelaaminen syrjäytymisen blokkaajana? Suullinen esitys. Nuorisotutkimuksen päivät, Helsinki 8.-9.11.2023.
Kokkinen, K., Rutanen, M., Rauhansalo, T., Hämäläinen, E. & Luotojoki, T. (2023). Digital gaming supporting social inclusion and collaboration of young people neither in employment nor in education or training. Suullinen esitys. Horatio: European congress of Psychiatric Nursing, Malta 13.-14.3.2023.
Kokkinen, K., Rutanen, M., Rauhansalo, T., Hämäläinen, E. & Luotojoki, T. (2023). Positive approach towards digital gaming – a key for innovative (mental) health promotion. Suullinen esitys. Horatio: European congress of Psychiatric Nursing, Malta 13.-14.3.2023.
Luotojoki, T. & Kokkinen, K. (2023). ”Mä kuulun tähän porukkaan” – tarinoita digipelaamisen merkityksestä. Suullinen esitys. Mielenterveysmessut 23.11.2023.
Projekti on näyttäytynyt myös tällä tavoin:
Digi- ja kilpapelaaminen edistää nuorten työllistymistä:
Jamk verkkosivut -uutinen 2.11.2023
Saarijärveläinen -verkkolehti 7.11.2023
Pelaamalla kiinni työelämään – Jyväskylän ammattikorkeakoulun Pelaten duuniin! -projekti ohjaa nuoria tunnistamaan omat vahvuutensa:
ePressi - mediatiedote 8.9.2021
Suomi esports -verkkosivusto 8.9.2021
Projektissa on tuotettu nämä oppaat:
Kokkinen, K., Piitulainen, P., Luotojoki, T. & Rauhansalo, T. (2024). Kohti positiivista puhetta digipelaamisesta: Opas sosiaali- ja terveysalan sekä työllisyyspalveluiden ammattilaisille. ISBN:978-951-830-750-4
Kokkinen, K., Rauhansalo, T., Hämäläinen, E., Rutanen, M. & Luotojoki, T. (2024). Minustako pelivalmentaja? PIKAOPAS yhteisöllisen pelivalmennuksen käyttöönottoon. ISBN:978-951-830-752-8
Digipelaaminen syrjäytymisen blokkaajana
Syrjäyttääkö digipelaaminen? Vai tarjoaako se mahdollisuuksia olla osana merkityksellisiä yhteisöjä? Entä voisiko digipeliyhteisö tarjota jopa korjaavia osallisuuden kokemuksia?
Tässä webinaarisarjan ensimmäisessä osassa esitellään Pelaten duuniin! -projektin valmennustoimintaan liittyviä osallisuuden kokemuksia ja pohditaan peliosallisuutta laajemminkin.
Alustajana: Katja Kokkinen, Pelaten duuniin! Projektipäällikkö
Hyvinvointiboostia pelaamalla – digipelaaminen motivaattorina hyvinvointiin
Voiko pelaamalla saada hyvinvointia? Entä kuinka tukea pelaajan hyvinvointia? Tule kuulemaan ja vaihtamaan ajatuksia siitä, miten digipelaamista voidaan hyödyntää motivaattorina hyvinvoinnin edistämisessä.
Webinaarissa esitellään Pelaten duuniin! -projektissa kehitettyä ja toteutettua hyvinvointivalmennusta ja siitä saatuja kokemuksia.
Alustajina: Maaret Rutanen ja Tiia Luotojoki, Pelaten duuniin! Hyvinvointivalmentajat
Pelaten duuniin! -pelivalmennustoiminnan tärpit asiakastyöhön
Mitä Pelaten duuniin! pelivalmennus tarkoittaa ihan konkreettisesti? Mitä hankkeen valmennuksissa on tehty? Entä millä tavalla voisin hyödyntää pelivalmennusta osana omaa työtäni?
Webinaarissa esitellään Pelaten duuniin! -projektissa pilotoitua pelivalmennusta ja pohditaan kuinka digipelaamista ja valmennuksellista työtapaa voisi hyödyntää laajemminkin osallisuuden, hyvinvoinnin ja työllistymisen sekä koulutuspolkujen tukemisessa.
Keskustelemassa: Elmo Hämäläinen, Eetu Anttila ja Perttu Leppä, Pelaten duuniin! Pelivalmentajat
E-urheilu työelämäpolkujen mahdollistajana
Mistä e-urheiluala koostuu? Mitä olisi hyvä tietää e-urheilusta sosiaali- terveys- ja kuntoutusaloilla sekä työllisyyspalveluissa?
Tässä webinaarissa luodaan yleiskatsaus e-urheilualaan, sekä sen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Webinaarissa pohditaan millaista työelämäosaamista voi saavuttaa pelaamalla ja millaisia polkuja koulutukseen ja työelämään se voisi tarjota. Lisäksi esitellään Pelaten duuniin! -projektissa kehitettyä ja toteutettua työelämävalmennusta, sekä siitä saatuja kokemuksia.
Alustajana: Tuomas Rauhansalo, Pelaten duuniin! Työelämävalmentaja
E-urheilu työelämäpolkujen mahdollistajana
Mistä e-urheiluala koostuu? Mitä olisi hyvä tietää e-urheilusta sosiaali- terveys- ja kuntoutusaloilla sekä työllisyyspalveluissa?
Tässä webinaarissa luodaan yleiskatsaus e-urheilualaan, sekä sen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Webinaarissa pohditaan millaista työelämäosaamista voi saavuttaa pelaamalla ja millaisia polkuja koulutukseen ja työelämään se voisi tarjota. Lisäksi esitellään Pelaten duuniin! -projektissa kehitettyä ja toteutettua työelämävalmennusta, sekä siitä saatuja kokemuksia.
Alustajana: Tuomas Rauhansalo, Pelaten duuniin! Työelämävalmentaja