Pelaten taitoja opintoihin
Projektin tavoitteena on hyödyntää, selvittää ja lisätä digipelaamisen tarjoamia mahdollisuuksia Keski-Suomen oppilaitosympäristöissä.




Tarkempaa tietoa projektista
Toteutusaika
Projektin toteutusaika on 1.4.2025 - 31.12.2027.
Toteuttaja ja rahoitusohjelma
Projektia toteuttavat Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö ja Liiketoimintayksikkö.
Projekti on Euroopan sosiaalirahasto plussan osarahoittama (ESR+, 2021-2027).
Tausta ja tavoitteet
Opiskelijoilla on enenevässä määrin erilaisia mielen hyvinvointiin, voimavaroihin ja opintojen etenemiseen liittyviä haasteita sekä puutteita opiskeluun liittyvissä taidoissa. Osa opiskelijoista jää näiden haasteiden vuoksi jälkeen opinnoissa tai on riskissä keskeyttää opinnot kokonaan.
Samaan aikaan juuri nuoret ja nuoret aikuiset ovat aktiivisimmin digipelaava joukko. Pelaaminen motivoi, yhdistää ja luo yhteisöllisyyttä sekä ennaltaehkäisee yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Vaikka digipelaaminen kiinnostaa monia, niin pelaamisen luontevuutta motivoinnin välineenä, hyvinvoinvoinnin tukena ja yhteisöllisyyden vahvistajana ei juuri hyödynnetä oppilaitosympäristöissä.
Projektin tavoitteet:
- Tukea huono-osaisuusriskissä olevien opiskelijoiden opintojen etenemistä ja ennaltaehkäistä opintojen keskeytymistä tavoitteellista taitojen harjoittelua ja digipelaamista hyödyntämällä.
- Lisätä opiskelijoiden osallisuuden kokemusta ja vähentää yksinäisyyttä yhteisöllisen pelaamisen keinoin.
- Selvittää tavoitteellisesti kilpapelaavien opiskelijoiden opintojen ja harjoittelun yhdistämiseen liittyviä haasteita, jotta opintojen keskeyttämistä voidaan ennaltaehkäistä.
- Lisätä oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä asiantuntijoiden osaamista digipelaamisesta ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista opetus- ja ohjaustyössä sekä yksinäisyyden puheeksi ottamisesta.
Lisätietoja projektista
