Henkilöstön osaaminen

Tavoite: Ammatillisten oppilaitosten henkilöstön kyvykkyys ja asenteet kaikkien opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä ovat parantuneet. 

Opettaja ja kolme opiskelijaa istuvat toimistotilassa ja opettaja ojentaa yhdelle opiskelijalle paperin.

INKLU-hankkeessa tuetaan ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön ja johdon erityisen tuen osaamisen kehittämistä. Kokoamme ja jaamme osaamisen kehittämisen malleja ja käytäntöjä ja tuotamme oppimismateriaalia ammatillisen koulutuksen henkilöstölle. 

Mitä olemme tehneet?

  • Kehittämistyö käynnistyi Tampereella lokakuussa 2024 yhteisellä työpajalla, jossa hahmoteltiin yhdessä konkreettisia tavoitteita ja sisältöjä esimerkiksi määrittelemällä osaamisen kehittämisen mallin käsitettä.
  • Työskentely jatkui alueellisesti alkuvuonna 2025, jolloin kullakin hanketoteuttajien toiminta-alueella toteutettiin työpajoja.
  • Alueellisissa työpajoissa koottiin hyviä kokemuksia erilaisista osaamisen kehittämisen malleista sekä sisällöllisiä tarpeita opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutuspakettiin.
  • Huhtikuussa 2025 hankkeen toimijat kokoontuivat jälleen Tampereelle yhteiseen työpajaan, jossa työstettiin alueellisesti koottuja kuvauksia yhdessä.
  • Työpajassa myös ideoitiin koulutuspakettia Tamkin ja Oamkin sisältö- ja muotohahmotelman pohjalta. Lisäksi sovittiin toimintatavasta, miten hankkeen ammatillisia oppilaitoksia osallistetaan koulutuspaketin valmisteluun.  

Osaamisen kehittämisen mallit: 

Alueilla koottuja osaamisen kehittämisen malleja tuli runsaasti, ja niissä oli jonkin verran yhtäläisyyksiä toisten alueiden kanssa. Hankkeen toimijoiden työpajassa keväällä 2025 malleja jäsenneltiin selkeämmin hahmotettaviksi, minkä jälkeen vuorossa on lopullisten kuvausten laatiminen. Siitä vastaavat eri hanketoimijat. 

Osaamisen kehittämisen malleja julkaistaan Ernesti-verkkokirjastossa syksyllä 2025.

Mitä olemme tehneet?

INKLU-hankkeen alueellisissa työpajoissa on noussut esille kymmenittäin ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön sisällöllisiä koulutustarpeita. Osa tarpeista oli yleisiä esimerkiksi kohtaamiseen ja asenteeseen liittyviä ja osa oli hyvinkin yksityiskohtaisia. 

Ammatillisen koulutuksen henkilöstölle suunnatun koulutuspaketin suunnittelussa huomioidaan sekä nämä tarpeet että hankkeen tavoitteet. Siksi johtolangaksi päätettiin valita inklusiivinen ammatillinen koulutus ja siihen liittyvät teemat. 

Alueellisissa työpajoissa on noussut myös tarve pienille osaamiskokonaisuuksille sekä ajasta ja paikasta riippumattomalle opiskelulle. Tämän vuoksi koulutuspaketti tehdään verkkopohjaisena itseopiskelupakettina, jotka mahdollistavat osaamisen osoittamisen myös digitaalisin osaamismerkein. Koulutuspaketin suunnitteluun ja pilotointiin Tamk ja Oamk osallistavat Keudan, Sakkyn, Salpauksen ja Spesian opetus- ja ohjaushenkilöstöä. Koulutuspaketti julkaistaan avoimesti keväällä 2026. 

Kysy lisää!

Kehittämisteemojen vastuuorganisaatiot ja yhteyshenkilöt

Tampereen ammattikorkeakoulu: 

Jukka Kemppi ja Minna Seppälä, sähköposti [email protected] 

Oulun ammattikorkeakoulu: 

Tuula Savikuja ja Eero Talonen, sähköposti [email protected]