Erityispedagogiikan alan tutkimustietoa
Tutkittua tietoa ja selvityksiä erityispedagogiikasta ja inklusiivisuudesta.

Tutkimus- ja kirjallisuusluettelossa on mukana ammatillisen koulutuksen lisäksi peruskoulutusta koskevia tutkimuksia. Valitut tutkimukset ovat vertaisarvioituja. Julkaisut on järjestetty teemojen alle uusimmasta vanhimpaan.
Inklusiivinen koulutus
Poikola M. (2025). Inkluusio on onnistunut, kun oppilaan yksilölliset tarpeet opetuksessa huomioidaan ja oppilas tuntee olevansa osa kouluyhteisöä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5439-8
Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290
Vetoniemi, J. (2024). Kohti inklusiivista koulua Suomessa: Johtajuuden merkitys, erityisen tuen palveluorganisaatioiden rooli ja oppilaiden osallisuuden kokemusten kuuleminen kehittämisen näkökulmina. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5365-0
Niemi, AM., Mietola, R. (2023). Exclusively Included? Finland’s Inclusion Success Story and Hidden Dual System of Mainstream and Special Needs Education. In: Thrupp, M., Seppänen, P., Kauko, J., Kosunen, S. (eds) Finland’s Famous Education System. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-8241-5_26
Ryökkynen, S., & Raudasoja, A. (2022). Finnish VET representatives ́ interpretations of inclusion. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 12(3), 1–19. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.221231
Alajoki, J. (2021). " Miks tää systeemi ei toimi?": Etnografia inkluusiota kohti kulkevasta yläkoulusta. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/135094
Paju, B. (2021). An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/326432
Sirkko, R. (2020). Opettajat ammatillisina toimijoina inkluusiota edistämässä. Oulun yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227337
Hakala, K. (2010). Discourses on inclusion, citizenship and categorizations of ‘special’ in education policy: The case of negotiating change in the governing of vocational special needs education in Finland. European Educational Research Journal, 9(2), 269–283.
Ammatillinen erityisopetus
Poikonen, R. (2025). Huolenpitopedagogiikka ammatillisen koulutuksen toisella asteella: etnografinen toimintatutkimus oppilaitoksen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämisestä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5569-2
Mutanen, H. (2024). Kamppailua toimijuudesta ja identiteeteistä: nuoret aikuiset koulutuksen ja työn marginaalissa ja aktivointitoimenpiteissä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5081-9
Björk-Åman, C., & Ström, K. (2023). Governing students for work and for life - guidance for students with special educational needs in Finnish VET. Journal of Vocational Education & Training, 1–19. https://doi.org/10.1080/13636820.2023.2255577
Björk-Åman, C. & Ström, K. (2022). Between structure and individual needs: a discourse-analytic study of support and guidance for students with special needs in Finnish vocational education and training. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(2), 260–272. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2127875
Björk-Åman, C., Holmgren, R., Pettersson, G. ., & Ström, K. (2021). Nordic research on special needs education in upper secondary vocational education and training: A review. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 11(1), 97–123. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2111197
Kauppila, A., Lappalainen, S. & Mietola, R. (2021). Governing citizenship for students with learning disabilities in everyday vocational education and training. Disability & Society, 36(7), 1148–1168. https://doi.org/10.1080/09687599.2020.1788512
Niittylahti. S. (2021). "Mä olen saanut mahdollisuudet oppia": Opintoihin kiinnittyminen ammatillisessa koulutuksessa. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2014-0
Heinilä, H., & Honkanen, E. (2020). Sosiaalinen sirkus ja valokuva opiskelijan osaamisidentiteetin vahvistajana valmentavissa koulutuksissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(3), 31–47. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/99274
Mäkinen, M. & Pirttimaa, R. (2019). Changing vocational special needs education: From teacher to developer. In A. Heikkinen, J. Pätäri, & G. Molzberger (Eds.), Disciplinary Struggles in Education, 173–192. Tampere University Press.
Käyhkö, J. (2018). Erityisen tuen toimintaprosessien nykytila ja kehittäminen suomalaisessa oppisopimuskoulutuksessa. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 810. https://lutpub.lut.fi/handle/10024/158583
Pirttimaa, R. & Hirvonen, M. (2016). From special tasks to extensive roles: the changing face of special needs teachers in Finnish vocational further education. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(4), 234–242. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12078
Niemi, A-M. (2015). Erityisiä koulutuspolkuja? Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteiden laitos. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia 264. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/158436
Hirvonen, M. (2011). From vocational training to open learning environments: Vocational special needs education during change. Journal of Research in Special Educational Needs, 11(2), 141–148. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2010.01159.x
Kuronen, I. (2010). Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/37594/978-951-39-3890-1.pdf?sequence=1
Miettinen, K. (2008). Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Asiakirja- ja kyselytutkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta. Tampereen yliopisto. Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Asiakirja- ja kyselytutkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta - Trepo
Hirvonen, M. (2006). Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 64. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222080176-3
Koskela, H. (2003). Opiskelijoiden haasteellisuudesta ammattiopintoihin sitoutumisen teoriaan. Grounded theory -menetelmän soveltaminen ammattioppilaitoksen opettajien kuvauksiin opetettavistaan. Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 86. http://urn.fi/URN:ISBN:952-458-314-3
Aikuiskoulutus
Korkeamäki, J. (2023). Piilotetut vaikeudet: oppimisvaikeuksien diagnosointi, toimijuus ja toimintamahdollisuudet aikuisen elämänkulussa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/356906
Räty, K. (2023). Aikuisopiskelijoiden kokemuksia yhteisten tutkinnon osien (YTO) opiskelusta. Aikuiskasvatus, 43(3), 136–147. https://doi.org/10.33336/aik.127658
Kilja, P. (2018). Opintojen henkilökohtaistaminen aikuisoppijan kokemana. Eksistentiaalis- fenomenologinen tutkimus näyttömestaritutkintokoulutuksen kontekstissa. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7406-0
Käyhkö, J. (2018). Erityisen tuen toimintaprosessien nykytila ja kehittäminen suomalaisessa oppisopimuskoulutuksessa. LUT yliopisto. Erityisen tuen toimintaprosessien nykytila ja kehittäminen suomalaisessa oppisopimuskoulutuksessa - LUTPub
Irjala, M. (2017). Osallinen, syrjässä, marginaalissa, onnellinen? Tutkimus oppisopimuskoulutuksen erityisopiskelijoista Suomessa ja Saksassa. Oulun yliopisto. https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/36180
Räty, K. (2016). Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/160325
Selkivuori, L. (2015). ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6140-4
Ylönen, M. (2011). Aikuiset opin poluilla. Oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-0520-8
Oppimisen vaikeudet
Kakkuri, I. (2024). Lukemisvaikeus rippikoulusta yliopistoon : arkeologinen analyysi aikuisten ja asiantuntijoiden lukemisvaikeuspuheesta. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9900-1
Ylönen, S. (2024). Hahmotusvaikeudet koettuna ja kerrottuna ilmiönä : narratiivinen tutkimus merkitysten, toimijuuden ja kategorioiden rakentumisesta. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0166-1
Salmi, E. (2022). Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9055-8
Vilppola, J. (2021). Toimijat, taistelija, tipahtaneet – Koulutus- ja työtoimijuus mielenterveyskuntoutujien
elämänkerronnoissa. Väitöskirja. Turun yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8302-5
Eloranta, AK. (2019). A follow-up study of childhood learning disabilities: pathways to adult-age education, employment and psychosocial wellbeing. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7948-5
Hakkarainen, A. (2016). Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-2035-5
Sandberg, E. (2016). ADHD perheessä: Opetus-, sosiaali- ja terveystoimen tukimuodot ja niiden koettu vaikutus. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/161374
Burns, E. (2015). Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6023-0
Mäki-Ketelä, J. (2012). Kiskot vievät elämään: Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-1388-4
Vaativa erityinen tuki
Jokio, K. (2025). Tarinoita toiseudesta - Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokemuksia koulutuspoluilta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 27(1), 34–53. https://doi.org/10.54329/akakk.157573
Ryökkynen, S. (2023). They did not give up on me - Vocational students' perceptions of the special support in their studying". Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/350680
Räty, L. (2023). Kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyvä pedagogiikka tutkimuksissa, HOJKS-asiakirjoissa ja oppituntien arviointitilanteissa. Jyväskylä yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9623-9
Kauppila, A. (2022). Kehitys- ja vaikeavammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/342242
Ryökkynen, S. & Räty, K. (2022) Vocational special needs teachers promoting inclusion in Finnish vocational education and training. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). https://journals.oslomet.no/index.php/nordiccie/article/view/4838
Heräjärvi, N. U., Leskinen, M. O., Pirttimaa, R. A., Jokinen, K. J., & Arvio, M. A. (2020). Predictors of completion of upper secondary education of young adults with severe physical and multiple disabilities in Finland. European Journal of Special Needs Education, 35(3), 318–332. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1665230
Äikäs, A. (2012). Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-0776-9
Mänty, T. (2000). Ammatillisista erityisoppilaitoksista elämään. Psychology and Social Reasearch 159. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:951-39-0609-4
Maahan muuttaneet ammatillisessa koulutuksessa
Snellman, O. (2020). Aikuisten turvapaikanhakija- ja pakolaisasiakkaiden kokemat ja terapeuttisissa keskusteluissa kuvaamat ongelmat, auttavat tekijät ja hyödylliset muutokset. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810014283
Arola, T. (2015). Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9738-4
Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA)
Palmqvist, R., & Räty, K. (2024). “Uuden näkemistä ja kykyä ajatella uudella tavalla asioista” – Oppilaitoksen pedagoginen johtaminen muutoksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 10–26. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/148274
Korkeakoulutus
Mäkihonko, M., Räty, K., Ojala, S., Pihlaja, P., Honkanen, E., Raudasoja, A., Talonen, E., & Lehtonen, P. (2024). Erityispedagogiset sisällöt ammatillisten opettajankoulutusten pedagogisissa opinnoissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(1), 50–67. https://doi.org/10.54329/akakk.143456
Takala, M., Mäkinen, M., Eskola, S., Saarinen, M., & Sutela, K. (2021). Mitä erityisopettajien koulutuksissa opetetaan? – Havaintoja yliopistojen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmista. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(2), 32–49. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/109876
Kepanen, P. (2018). Ymmärsin olevani jonkin täysin uuden opiskelutavan edessä. Narratiivinen tutkimus polusta ammatilliseksi erityisopettajaksi osaamisperusteisessa koulutuksessa. Väitöskirja. Lapin yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-088-3
Selvitykset ja muut julkaisut, ei vertaisarvioitu
Gjerstadt, E., Honkanen, E. & Kock, H. (2024) Ohjausorientaatiot ohjausvuorovaikutusosaamisen kehittämisessä äänianalyysin avulla. ESignals Pro. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102012
Bask, S., Honkanen, E. & Nuutila, L. (2023). “Koin tämän tärkeimmäksi osaksi tätä opiskelua.” erityisopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoittelusta. ESignals Pro. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231013140250
Goman, J., Hievanen, R., Kiesi. J., Huhtanen, M., Vuojus, T., Eskola, S., Karvonen, S., Kullas-Norrgård, K., Lahtinen, T., Majanen, A. & Ristolainen, J. (2021). Erityinen tuki voimavaraksi. Arviointi voimavaraksi. Arviointi ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta. ansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut 17:2021. https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/erityinen-tuki-voimavaraksi-arviointi-ammatillisen-koulutuksen-erityisesta-tuesta
Kaikkonen L. (toim). (2020). Erityisopettajat ammatillisessa koulutuksessa - Tutkimus työn muutoksista. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 294. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-593-7
Hirvonen, M. (toim.) (2018). Hei me HOKSataan! : Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 252. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-501-2
Kaikkonen, L. (toim.) (2010). Ammatilliset erityisopettajat oman työnsä asiantuntijoina. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 109. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810855
Lisätietoja
