Kohti digiä - Tutustuvat käyttäjät

piirroshahmo näyttää puhelinta

Nämä harjoitukset johdattavat tutustuvia digikäyttäjiä digitaalisuuden maailmaan.

Keskustelu digikokemuksista

Keskustelkaa digitaalisuuteen liittyvistä käyttökokemuksista. Keskustelun tarkoituksena on havaita, miten paljon digitaalisuutta arkisiin toimintoihin liittyy. Digitaalisuus voi olla esimerkiksi asiointia tai viihtymistä verkossa.

Kysymyksistä voidaan käydä keskustelua vapaamuotoisesti. 

  • Millainen digikäyttäjä olet?
  • Mitä asioita olet tehnyt digitaalisesti?
  • Millä tavoin olet tutustunut digitaalisuuteen tähän mennessä? Esimerkiksi digilaitteet, sovellukset, palvelut, media, arjen digiratkaisut.

Keskustelkaa seuraavaksi digitaalisuuteen liittyvistä tunnekokemuksista. Keskustelun tarkoitus on lisätä ryhmäläisten tietoisuutta omasta minäpystyvyydestä sekä tunteiden vaikutuksesta digitaalisuuden hyödyntämiseen arjessa.

  • Millaisia tunteita digitaalisuus herättää? Miten tulette näiden tunteiden kanssa toimeen? Käyttäkää DigiosaaVa-hankkeen digitunnekortteja tunteiden kuvaamiseen ja niistä keskusteluun. Tunnekorttien avulla voidaan miettiä digitaalisuuden eri osa-alueisiin liittyviä tunteita yksi kerrallaan (esimerkiksi ensin digitaalinen asiointi ja siihen liittyvät tunteet ja sen jälkeen digin viihdekäyttöön liittyvät tunteet).
  • Onko sinua suostuteltu tai painostettu digitaalisuuteen?
  • Miten uskot pärjääväsi digitaalisuuden osalta tulevaisuudessa?

Molemmat keskustelut voidaan käydä yhdessä sekä ryhmäprosessin alussa että lopussa, jolloin voidaan havaita mahdollinen muutos omassa digikäyttäytymisessä sekä suhtautumisessa digitaalisuuteen. Keskusteluista voidaan tehdä muistiinpanoja tai päiväkirjaa, jolloin voidaan nähdä, onko rohkeus digitaalisuuden hyödyntämiseen lisääntynyt ja luottamus omaan pystyvyyteen muuttunut.

Harjoitus 1. Digitaalisuuden mahdollisuuksien esittely ja jakaminen

Tämän harjoituksen tarkoitus on herätellä ja vahvistaa myönteistä asennoitumista digitaalisuuteen sekä auttaa osallistujia huomaamaan digitaalisuuden heille tuomia mahdollisuuksia ja hyötyjä.

Tietoa osallistujien mielenkiinnoista kannattaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää esiteltävien kohteiden valinnassa.

 

Vaihe 1

Ohjaaja näyttää, mitä tablet-laitteella voi tehdä: Esimerkiksi Google Lens & Maps, Prisman kauppatilaus, sää, uutiset, Yle Areena, Wikipedia jne. Esiteltävät kohteet voivat olla esimerkiksi luotettavia internet-sivustoja, arjen asiointimahdollisuuksia kuten kauppatilauksen tekeminen, sosiaalisen median kanavia ja sovelluksia.

  • Etsitään tietoa ja kuvia ryhmäläisiä kiinnostavasta aiheesta tai paikasta: Googlen palvelut Lens, Maps ja Earth.
  • Digitaaliset palvelut ja sivustot: Kirjaston Digilehden, musiikin tai äänikirjan esittely.
  • Hyvinvointisovelluksesta: Askelmittari.
  • Arkea helpottavat palvelut ja sovellukset: Kauppatilaus, sää, uutiset, Yle Areena, Radio Garden
  • Digiä vapaa-aikaan: Sudoku, sanapelit, ristikot, mobo-suunnistussovellus, AI Art generator, tähtikartta, photopea.com.

Lopuksi ohjaaja kysyy ryhmäläisiltä, mihin näistä he haluaisivat tutustua paremmin tulevilla ryhmäkerroilla.

 

Vaihe 2

Keskustellaan vapaamuotoisesti esimerkiksi seuraavista teemoista:

  • Mikä sinua kannustaa digilaitteen käyttämiseen?
  • Millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voisi tuoda omaan arkeesi ja elämääsi? 
  • Millaisia asioita haluaisit kokeilla ja oppia digitaalisuuden mahdollisuuksista? 

Harjoitus 2. Digilaitteeseen tutustuminen

Ennakkovalmistelut:

Jokaisella ryhmäläisellä tulee olla käytettävissään tablet-laite tai älypuhelin. Ohjaaja etsii ja valitsee ryhmäläisille soveltuvia, laitteen käsittelyä harjoittavia pelejä ja luo näihin qr-koodit digitaalisena ja/tai tulosteena.

Ohjeet: 

  • QR-koodin luominen (video) 
  • Etsikää erilaisia pelejä internetistä hakusanoilla: Muistipuisto, Vahvike digitaaliset pelit, Papunet pelit, Älypää, Ryhmärenki digitaaliset pelit.

 

Harjoiteltavat asiat:

  1. Laitteen käynnistäminen ja sammuttaminen.
  2. Laitteen käsittelytapojen kokeilu ja toistoharjoittelu; Napautus, liu'uttaminen, Liu'utuksen harjoittelu Palapeli (papunet.net).
  3. Asetusten muuttaminen itselle sopivaksi: Näytön aikakatkaisun, fonttikoko ja tyyli, näytön zoomaus.   
  4. Peruskäsitteet.
  5. Kuvakkeet ja symbolit.
  6. Kuvan ottaminen tablettilaitteella, kuvan tallentaminen ja etsiminen laitteelta.
  7. Sovelluksen lataaminen Play-kaupasta tai Apple-storesta, siirtäminen, päivittäminen ja poistaminen.

 

Harjoitusmateriaalit ja ohjeet:

Peruskäsitteet ja kuvakkeet (Linkki materiaalipankkiin)

Laitteen käyttö ja hallinta (Linkki materiaalipankkiin)

Välitehtävä

Välitehtävä tukee tällä kerralla käytyjen asioiden omaksumista. Välitehtävän sopiva haastavuus, mielekkyys ja merkitys asiakkaalle on keskeistä. Tutustuvat käyttäjät voivat tarvita runsaasti toistoja ja kertausta digilaitteen käsittelyn oppimiseen. Kotiin annettavat tulostetut / kirjalliset ohjeet voivat auttaa muistamaan eri toimintoja. Osallistujat voivat määritellä välitehtävän itse tai valita seuraavista vaihtoehdoista:

a) Ota kuva tai kuvia tablet -laitteella.

b) Pelaa valitsemaasi peliä harjoitellen samalla kosketustapoja.

 

Ohjaaja: Varmista että asiakas pääsee peliin itsenäisesti, esim. tulostetun qr-koodin tai google sanelun kautta.