Digiasiointi haltuun - Aloittelevat käyttäjät

piirroshahmo tutkii puhelinta

Erilaisia asiointimahdollisuuksia on hyvä käydä läpi yhdessä pohtien, millaisille palveluille olisi tarvetta. Hyvä on myös selvittää, millaista tukea ja apua asiointiin on saatavilla. Jos käytössä on oma sähköpostiosoite, tutustuvat käyttäjät voivat aloittaa asioinnin harjoittelun esimerkiksi kirjaston palveluihin tai muuhun sellaiseen palveluun kirjautumisesta, joka ei vaadi vahvaa tunnistautumista. Tätä varten tarvitaan oma, toimiva sähköpostiosoite sekä kirjaston tai muut käyttäjätunnukset. Sähköisen tunnistautumisen edellytyksiin ja vaihtoehtoihin voidaan jo tutustua.

Harjoitus 1. Digiasioinnin monet mahdollisuudet

Millaisia palveluita käytät arjessasi, työssäsi ja vapaa- ajallasi?

Mitä näistä palveluista on saatavilla digitaalisesti?

Onko palveluita, joihin pääsy onnistuu vain digitaalisesti?

Käytätkö tai haluaisitko käyttää esimerkiksi seuraavia digitaalisia palveluita:

  • Verkkokauppa
  • Lippujen tilaaminen
  • Postipalvelut
  • Suoratoistopalvelu
  • Äänikirjat
  • Digilehdet
  • Ajan tilaaminen terveys- tai sosiaalipalveluun
  • Omakanta
  • Työmarkkinatori
  • Kela
  • Pankkipalvelut

Millaista tunnistautumista näihin palveluihin tarvitaan?

Mitä tarvitaan, että voisit käyttää toivomaasi tai tarvitsemaasi palvelua?

Harjoitus 2. Vaihtoehtoja sähköiseen tunnistautumiseen

Sähköiseen tunnistautumiseen on olemassa erilaisia vaihtoehtoja. Kannattaa valita itselle sopivin.

Tutustu eri vaihtoehtoihin oheisen diasarjan avulla.

Vahva tunnistautuminen (diasarja liitteenä)

Seuraavien linkkien takaa löytyy lisää tietoa.

  1. Pankkitunnukset
  2. Mobiilivarmenne Yle.fi artikkeli
  3. Henkilökortti

Harjoitus 3. Erilaisten sivustojen tutkiminen

Valmentaja esittelee käyttäjille tarpeellista asiointisivustoa.

  • Keskustellaan yhdessä, mikä on ensivaikutelma sivustosta. Onko sivustolta helppo tai vaikea löytää tarvittavia asioita?

  • Katsotaan yhdessä sivustolla olevia navigointeja (puurakenteet) ja painikkeita (esimerkiksi kirjaudu sisään). Onko sivuston rakenne selkeä? Mitä löytyy sivuston alareunasta?  

  • Etsitään yhdessä, mistä löytyvät yhteystiedot. Onko kysymyksiä varten chat-palvelua (chat-robotti tai asiakaspalvelija)? Onko muita tapoja saada tukea ongelmatilanteissa?  

  • Katsotaan yhdessä osoiteriviä. Onko osoite virallinen ja tarkoituksenmukainen? Osoiteriviin on tärkeä kiinnittää huomiota, että asiointi tapahtuu turvallisesti.

Välitehtävä

Käytä chat-palvelua asioidessasi.