MoDiSchool
MoDiSchool-tutkimuksessa kohderyhmänä on kouluikäiset lapset, joilla on motorisia vaikeuksia. Tutkimuksessa selvitetään, miten motorisia haasteita voidaan tunnistaa hyödyntämällä lasten, vanhempien ja opettajien antamaa tietoa. Toisessa vaiheessa testataan liikuntainterventio-ohjelman tehokkuutta. Tuloksia voidaan hyödyntää laajasti kouluissa ja opettajankoulutuksessa.




MoDiSchool-tutkimus parantaa kouluikäisten lasten ja nuorten motoristen vaikeuksien varhaista tunnistamista ja auttaa luomaan erilaisia tukitoimia kouluun ja opettajille.
Ensimmäisessä vaiheessa selvitetään, miten motorisia haasteita voidaan tunnistaa hyödyntämällä lasten, vanhempien ja opettajien antamaa tietoa. Tutkimuksessä yhdistetään standardoituja testejä sekä lasten, vanhempien ja opettajien raportteja, joista arvioidaan motorisia vaikeuksia ja vertaillaan eri menetelmien tuloksia.
Toisessa vaiheessa testataan 20 viikon mittasen liikuntainterventio-ohjelman tehokkuutta. Tutkimuksessa on kolme ryhmää: luokkahuoneaktiviteetit, luokkahuone- ja vapaa-ajan aktiviteetit sekä vertailuryhmä.
Alku- ja loppumittausten avulla tutkitaan, miten interventio vaikuttaa fyysisiin ja psyykkis-sosiaalisiin tekijöihin. Opettajat osallistuvat ohjelman yhteiskehittämiseen, jolloin varmistetaan sen sopivuus kouluun. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti kouluissa ja opettajankoulutuksessa.
MoDiSchoolin tutkimustiimi
Jyväskylän yliopisto
Apulaisprofessori Mikko Huhtiniemi, (PI)
Vanhempi lehtori Terhi Huovinen
Vanhempi lehtori Helena Viholainen
Postdoc Donna Niemistö
Yliopisto-opettaja Anni Pohjanvirta
Emeritus Professori Timo Ahonen
Väitöskirjatutkija Eero Lapinkero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Johtava asiantuntija Piritta Asunta (Co-PI)
Väitöskirjatutkija Ida Mälkönen
Johtava tutkija Tuija Tammelin
Asiantuntija Janne Kulmala
Tilastoasiantuntija Tuomas Kukko
Tilastoasiantuntija Harto Hakonen
Viestinnän asiantuntija Tiina Riuttanen
TKI-koordinaattori Outi Hänninen
Kansalliset yhteistyökumppanit
Lehtori, neuropsykologi Kati Rantanen, PhD, Helsingin yliopisto
Lastentautien erikoislääkäri Heli Sätilä, MD, PhD, Päijät-Hämeen Hyvinvointialue
Johtava asiantuntija Kirsi Naukkarinen, Opetushallitus, Liikkuva koulu
Kansainväliset yhteistyökumppanit
Professori David Lubans, University of Newcastle, Australia
Professori John Cairney, University of Queensland, Australia
Professori Nadia Valentini, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil
Professori Frederik Deconinck, Ghent University, Belgium
Motoristen taitojen, fyysisen kunnon ja psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen oppilailla, joilla on motorisia haasteita - klusterirandomisoitu kontrolloitu interventio (MoDiSchool)
Aika: 1.9.2025–31.8.2028
Rahoitus: 650 000 euroa
Rahoittaja: Suomen Akatemia, Liikuntatutkimuksen akatemiakohjelma (ACTIVE)
Toteuttajat: Päätoteuttaja Jyväskylän yliopisto/apulaisprofessori Mikko Huhtiniemi, yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likes/johtava asiantuntija Piritta Asunta
Kansalliset yhteistyökumppanit: Helsingin yliopisto, Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja Opetushallitus/Liikkuva koulu
Kansainväliset yhteistyökumppanit: University of Newcastle, Australia, University of Queensland, Australia, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil ja Ghent University, Belgium
Hankkeessa tapahtuu

Uutinen
Kehityksellisessä koordinaatiohäiriössä (DCD) tunnistaminen ja tukeminen ovat avainasemassa

Piritta Asunta

Ida Mälkönen
Mikko Huhtiniemi, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
[email protected], +358408053945