Tausta, tavoitteet ja toteutus

Tausta

Sosiaali- ja terveysala on suurten haasteiden edessä koko Euroopassa. Iäkkäiden asiakkaiden ja kuntoutusta tarvitsevien pitkäaikaissairaiden määrät kasvavat jatkuvasti ja samaan aikaan sosiaali- ja terveysalan työntekijämäärä uhkaa vähentyä ja kulut kasvavat. Yhtenä ratkaisuna haasteelliseen tilanteeseen on esitetty sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ammattienvälisen yhteistyön kehittämistä niin koulutuksessa kuin työelämässä.

Vaikka ammattienvälisen yhteistyön koulutukseen ja yhteistyökäytäntöihin (IPECP) kiinnitetään paljon huomiota, niin silti on havaittavissa kuilu tulevien ammattilaisten pätevyystasojen ja kuntoutuskäytännössä tosiasiallisesti tarvittavien tasojen välillä.

Siksi INPRO-hankkeen keskeisenä teemana on ollut ammattienvälisen yhteistyön käytäntöjen kehittyminen korkea-asteen koulutuksessa, niiden siirtyminen harjoitteluun ja siitä edelleen pysyviin käytäntöihin työelämässä (IPECP). Näin pyrimme viime kädessä parantamaan kuntoutujien toimintakyyvä, terveyttä ja elämänlaatua.

Tavoitteet

INPRO-hankkeen päätavoitteet olivat: ​

  • Kehittää sosiaali- ja ja terveysalan ammattilaisten, opiskelijoiden ja opettajien ammattienvälistä yhteistyötä.​
  • Tuottaa toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden kansainväliseen luokitukseen (ICF) perustuvan perus- ja jatkokoulutusmoduleita osana ammattienvälisen yhteistyön kehittämistä.​
  • Lisätä korkeakoulutuksen ja kuntoutusalan työelämäkumppaneiden alueellista yhteistyötä pilotoimalla ammattienvälisen yhteistyön IPECP-mallia ja lisäämällä kansainvälistä kokemusten vaihtoa.​

Toteutus

INPRO -hankkeessa suunniteltiin kaksiosainen prosessi (kuvio) tavoitteisiin pääsemiseksi:

  • Ensimmäisessä osassa (hankkeen työpaketit 4 ja 5) luotiin vahva teoreettinen pohja ammattienvälisestä yhteistyöstä ja toimintakyvystä.
    • Ammattienvälistä yhteistyötä tarkasteltiin kirjallisuuskatsauksessa, minkä pohjalta määriteltiin pätevyystasot ammattienväliselle yhteistyölle.
    • Asiakaslähtöisyyttä ja ammattienvälistä yhteistyötä kehittiin luomalla ICF-luokitukseen perustuvia perus- ja jatkokoulutusmoduleita.
  • Toisessa osassa pilotoitiin em. ammattienvälisen yhteistyön työskentelymalleja kehittämällä, soveltamalla ja toteuttamalla niitä koulutuksessa ja työelämässä (hankkeen työpaketit 6 ja 7). ​

Ammattienvälisen yhteistyön IPECP-mallin kehittäminen ja pilotointi tapahtuivat vahvistamalla korkeakoulujen ja kuntoutuskeskusten välisiä alueellisia siteitä. Aluksi lähestymistavat kuvattiin ja testattiin alueellisessa ympäristössä. Arvioinnin jälkeen nämä lähestymistavat mukautettiin testattavaksi ja käytettäväksi muissa maissa.

Opiskelijat ja luennoitsijat tapasivat toisiaan verkossa (globaalit luokkahuoneet) ja alalla työskentelevät ammattilaiset osallistuivat vierailuille kuntoutuskeskuksissa työskentelevien kollegoidensa luona. Näin pyrittiin oppimaan toisilta ja näkemään, miten ammattienvälinen yhteistyö toteutuu muilla osallistuvilla alueilla.

Kuvio: INPRO-hankkeen toteutus ja työpaketit

INPRO kaavio

Tulokset

INPRO-hankkeessa tuotettiin useita materiaaleja niin suomeksi kuin englanniksi. Ne kaikki on jaettu INPRO-hankkeen kansainvälisellä kotisivulla.

Ammattienvälisen yhteistyön pätevysvaatimukset koulutuksessa (IPE) ja arviointivälineet (WP4)

  • Yleiskatsaus teoriaan ammattienvälisestä koulutuksesta, yhteistyöstä, miten sitä arvioidaan koulutuksessa ja käytännössä. Lopputuloksena on e-opaskirja, mutta myös muita materiaaleja on jaettu saataville.

Asiakaslähtöisyys ja ammattienvälinen yhteistyö (WP5)

  • Yhteisen kielen käyttö ammattienvälisessä yhteistyössä on erittäin tärkeää. INPRO-konsortio käytti WHO:n toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälistä luokitusta (ICF) yhteisenä kielenä. Hankkeen aikana on jaettu erilaisia materiaaleja, linkkejä muille verkkosivuille ja uusia materiaaleja.

Oppimisen interventiot (WP 6)

  • On tärkeää, miten teoreettiset perustat yhdistetään älykkäiksi didaktisiksi lähestymistavoiksi, joita korkeakouluissa voidaan käyttää opiskelijoiden kouluttamiseen ammatteihin. Interventioiden materiaalit ja tuotokset on raportoitu ja jaettu eteenpäin.

Opiskelijalähtöinen toiminta (WP 7)

  • Hankkeessa koottiin yhteen materiaaleja, jotka käsittelevät sitä, miten oppia käytännössä ammattissa opiskelijalähtöisessä toiminnassa. Tästä on verkkosivuilla esillä materiaaleja, jotka on suunnattu opiskelijoiden valvontaan, ammattilaisten valmentamisen oppimiseen ja terveydenhuollon vaikutuksiin.