Erityispedagogiikan alan tutkimuksia

Tutkittua tietoa ja selvityksiä ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta ja inklusiivisuudesta. 

Piirroskuvassa henkilö kannattelee kädellään kirjapinoa muki kädessäänb.

Inklusiivinen koulutus

Poikola M. (2025). Inkluusio on onnistunut, kun oppilaan yksilölliset tarpeet opetuksessa huomioidaan ja oppilas tuntee olevansa osa kouluyhteisöä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5439-8.

Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290

Vetoniemi, J. (2024). Koulun johtaminen, oppilaiden osallistaminen ja erityisen tuen palveluorganisaatioiden tuki avainasemassa inklusiivista koulua kehittäessä. https://erepo.uef.fi/items/24952a5e-0c11-41c6-b577-de5efc5cfcde

Ryökkynen, S., & Raudasoja, A. (2022). Finnish VET representatives ́ interpretations of inclusion. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 12(3), 1–19. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.221231

Alajoki, J. (2021). " Miks tää systeemi ei toimi?": Etnografia inkluusiota kohti kulkevasta yläkoulusta. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/135094

Paju, B. (2021). An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/326432

Sirkko, R. (2020). Opettajat ammatillisina toimijoina inkluusiota edistämässä. Oulun yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227337

Ammatillinen erityisopetus 

Heinilä, H., & Honkanen, E. (2020). Sosiaalinen sirkus ja valokuva opiskelijan osaamisidentiteetin vahvistajana valmentavissa koulutuksissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(3), 31–47. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/99274

Niemi, A-M. (2015). Erityisiä koulutuspolkuja? Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteiden laitos. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia 264. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/158436

Kuronen, I. (2010). Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/37594/978-951-39-3890-1.pdf?sequence=1

Miettinen, K. (2008). Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Asiakirja- ja kyselytutkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta. Tampereen yliopisto. Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Asiakirja- ja kyselytutkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta - Trepo

Hirvonen, M. (2006). Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 64. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222080176-3

Honkanen, E. (2006). Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja 1/2006. 

Sivusto täydentyy. 

Jatkossa julkaistaan tietoa tutkimuksesta myös seuraavissa teemoissa: 

  • Aikuiskoulutus 
  • Oppimisvaikeudet 
  • Vaativa erityinen tuki 
  • Maahan muuttaneet ammatillisessa koulutuksessa 
  • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) 
  • Korkeakoulutus 

Lisätietoja

Kaisa Räty

Yliopettaja, Principal Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358503470131