Erityispedagogiikan alan tutkimuksia
Tutkittua tietoa ja selvityksiä ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta ja inklusiivisuudesta.

Inklusiivinen koulutus
Poikola M. (2025). Inkluusio on onnistunut, kun oppilaan yksilölliset tarpeet opetuksessa huomioidaan ja oppilas tuntee olevansa osa kouluyhteisöä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5439-8.
Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290
Vetoniemi, J. (2024). Koulun johtaminen, oppilaiden osallistaminen ja erityisen tuen palveluorganisaatioiden tuki avainasemassa inklusiivista koulua kehittäessä. https://erepo.uef.fi/items/24952a5e-0c11-41c6-b577-de5efc5cfcde
Ryökkynen, S., & Raudasoja, A. (2022). Finnish VET representatives ́ interpretations of inclusion. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 12(3), 1–19. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.221231
Alajoki, J. (2021). " Miks tää systeemi ei toimi?": Etnografia inkluusiota kohti kulkevasta yläkoulusta. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/135094
Paju, B. (2021). An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/326432
Sirkko, R. (2020). Opettajat ammatillisina toimijoina inkluusiota edistämässä. Oulun yliopisto. Väitöskirja. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227337
Ammatillinen erityisopetus
Heinilä, H., & Honkanen, E. (2020). Sosiaalinen sirkus ja valokuva opiskelijan osaamisidentiteetin vahvistajana valmentavissa koulutuksissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(3), 31–47. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/99274
Niemi, A-M. (2015). Erityisiä koulutuspolkuja? Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteiden laitos. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia 264. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. http://hdl.handle.net/10138/158436
Kuronen, I. (2010). Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/37594/978-951-39-3890-1.pdf?sequence=1
Miettinen, K. (2008). Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Asiakirja- ja kyselytutkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta. Tampereen yliopisto. Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Asiakirja- ja kyselytutkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta ammatillisesta erityisopetuksesta - Trepo
Hirvonen, M. (2006). Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 64. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222080176-3
Honkanen, E. (2006). Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja 1/2006.
Sivusto täydentyy.
Jatkossa julkaistaan tietoa tutkimuksesta myös seuraavissa teemoissa:
- Aikuiskoulutus
- Oppimisvaikeudet
- Vaativa erityinen tuki
- Maahan muuttaneet ammatillisessa koulutuksessa
- Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA)
- Korkeakoulutus
Lisätietoja
