Miten palvelumuotoilu liittyy AIRe-Platformiin?

Chatbot istuu maassa ja tuumailee

Palvelumuotoilu on tärkeä osa ihmiskeskeisen järjestelmän kehittämistyötä.

Palvelumuotoilun tavoitteena on ymmärtää paremmin ihmisiä, heidän arkeaan ja tarpeitaan. Palvelumuotoilun avulla luodaan uusia toimivia, ihmiskeskeisesti suunniteltuja ratkaisuja ja havaitaan potentiaalisia palvelu- tai liiketoimintamahdollisuuksia. Palvelumuotoilussa keskeisin ajatus on yhteiskehittäminen eli osallistaa eri osapuolet mukaan uuden palvelun kehittämiseen! 

Palvelumuotoilussa uuden innovointia ja palveluiden kehittämistä lähestytään samaan aikaan sekä intuitiivisesti että analyyttisesti. Analyyttisella lähestymistavalla tarkoitetaan loogista päättelyä ja tosiasioihin nojautumista, asiakastutkimuksiin ja dataan liittyvää tietoa. Intuitiivisuus puolestaan tarkoittaa taitoa ja kokemusta nähdä, mitä tulevaisuudessa tarvitaan eli kykyä nähdä se, mitä vielä ei ole edes olemassa. 

AIRe-alustan hankintaa ja kehitystyötä ohjaavat myös palvelumuotoilun prosessit: 

1) Määrittelimme ensin ongelman, jonka AIRe-alusta ratkaisee ja mitä alustan kehittämisellä tavoitellaan. Ryhdyimme kirkastamaan mikä merkitys alustalla on sitä kehittävälle organisaatiolle ja sen edustajille sekä kohderyhmälle, jota alustan olemassaolo palvelee 

2) Teimme tutkimusta ja taustaselvityksiä, minkälaisia odotuksia kohderyhmämme edustajilla on. Selvitimme myös, mitä vaihtoehtoisia ratkaisuja markkinoilla on tarjolla valmiiksi ja havaitsimme, miksi juuri AIRe-alustan tyyppistä ratkaisua tarvitaan 

3) Aloitimme AIRe-alustamallin ideoinnin ja suunnittelutyön 2. kohdan taustoituksen perusteella ja hyödynsimme kerättyä taustatietoa hankintaprosessin käynnistämissä ja eteenpäinviemisessä. Varsinaisen alustakehitystyön käynnistyessä suunnittelu etenee tiiviissä yhteistyössä teknologiatoimittajan ja kohderyhmien kanssa. 

4) Kiinnitämme kehitystyön varrella erityistä huomiota uuden palvelun testaamiseen ja jatkokehittämiseen. AIRe-alustan toimintoja ja ominaisuuksia pilotoidaan ja testataan yhdessä kohderyhmien kanssa sekä jatkokehitetään saadun palautteen perusteella. 

5) Arvioimme AIRe-alustan hankinta- ja kehitysprosessin onnistumista yhteistyössä sidos- ja kohderyhmien kanssa. 

Tule seuraamaan kehitystyötämme! AIRe-Platform-projektin aihepiirin ja sisältöjen seuraaminen onnistuu somessa #AIRePlatform. Lisää tietoa koko projektista ja tekemisestämme löytyy kotisivuiltamme.

Palvelumuotoilua koskevan tekstin lähteenä käytetty: Tuulaniemi Juha. Palvelumuotoilu. 2011. Talentum.