Miten kehitystyössä hyödynnetään tekoälyä?

Dekoratiivinen kuva - Chatbotilla aivot

AIRe-Platformin kehitystyössä hyödynnetään generatiivista tekoälyä.

AIRe-Platform -hankkeen alustakehitystyössä hyödynnetään generatiivisen tekoälyn ominaisuuksia ja mahdollisuuksia. Kehitettävälle alustalle pyritään luomaan tekoälyn avulla keskeisimmät toiminnot, jotta kuntoutujan oman toimintakyvyn arviointi sekä palveluihin ohjautuvuus on mahdollista yhden selkeän kuntoutuspolun kautta ihmiskeskeisesti, kuntoutujan yksilölliset tarpeet huomioiden. 

Nämä tekoälyn mahdollistamat toiminnallisuudet näkyvät käyttäjille muun muassa siten, että käyttäjä voi hakea ja saada monipuolista, juuri omaan elämäntilanteeseen soveltuvaa tietoa, neuvoja ja ohjausta vain yhden kanavan kautta hyvin ketterästi.

Tiesithän, että erilaista tekoälyä voidaan luokitella esimerkiksi seuraavasti:

Kapea tekoäly (ANI = Artificial narrow intelligence) on tekoälyn tyyppi, joka on suunniteltu suorittamaan tietty tehtävä tai tehtäväjoukko ja se kykenee ratkaisemaan ongelmia, joita sille on opetettu tietyn logiikan perusteella. Kapea tekoäly tekee juuri sen mitä sille on opetettu ja se on käsketty tekemään. Kapeaa tekoälyä hyödynnetään esimerkiksi sosiaalisen median ja suoratoistopalveluiden suosittelualgoritmeissa ja automaattisissa kääntäjissä.

Yleistekoäly (Artificial general intelligence) puolestaan on tekoälyn tyyppi, joka pystyy oppimaan minkä tahansa ”älyllisen tehtävän”. Tässä tekoälyn muodossa on potentiaalia, sillä se voi ennustaa myös luonnonkatastrofeja ja auttaa ihmisiä ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, kuten ilmastonmuutokseen ja nälänhätään liittyviä kysymyksiä. Yleistekoälyä hyödynnetään jo joissain sovelluksissa kuten esimerkiksi chatboteissa, jotka kykenevät vastaamaan ihmisten niille esittämiin kysymyksiin ja löytämään tarvittavan tiedon äärelle.

Generatiivinen tekoäly on osa koneoppimista, joka käyttää algoritmeja ja dataa luodakseen jotain uutta. Tehokkaat kielimallit hyödyntävät generatiivista tekoälyä luodakseen uutta tietoa ja ne voivat tuottaa esimerkiksi ihmisten kirjoittaman kaltaista tekstiä. Hyvin toimivat kielimallit voivat olla apuna asiakaspalveluissa, joissa ne vastaavat ihmisten esittämiin kysymyksiin. Generatiivista tekoälyä voidaan hyödyntää myös mm. luovassa sisällöntuotannossa, kuvien ja videoiden luomisessa sekä uusien palveluiden ja tuotteiden kehitystyössä.

AIRe-Platform-projektin aihepiirin ja sisältöjen seuraaminen onnistuu somessa #AIRePlatform. Lisää tietoa koko projektista ja tekemisestämme löytyy kotisivuiltamme.

Lähteenä käytetty: Mitä tekoäly on -kysymykseen vastasi Microsoft Bing Chatin CoPilot-keskustelubotti 2.1.2024.