Projekti

Oppijan oikeus - opettajan taito. Erityinen tuki ja monialainen ohjaus toisella asteella opettajan koulutuksen kehittämiskohteena

Rahoitusohjelma

Lyhenne
Oppijan oikeus - opettajan taito
Projektityyppi
OKM:n rahoittama strateginen kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.10.2018 - 30.9.2021
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö (suora rahoitus)
Projektin kuvaus


Oppijan oikeus – opettajan taito -hankkeessa vahvistettiin opettajien osaamista vastaamaan uuden lukiolainsäädännön ja ammatillisen koulutuksen reformin tarpeisiin. Näkökulmana oli erityisesti opiskelijan oikeus saada erityistä tukea ja ohjausta toisella asteella. 

Hankkeen kehittämis- ja tutkimuskohteina ovat erityinen tuki ja monialainen ohjaus. Tutkimusperustaisesti tuotettiin tietoa opettajankoulutuksen kyvystä vastata erityisen tuen, ohjauksen ja uraohjauksen riittävyyteen toisella asteella. Kehittämiskohteena oli opettajankoulutuksen opetussuunnitelmat ja yhteinen opintotarjonta. Hanke paneutui myös monialaiseen ohjaukseen ja opettajien arviointiosaamiseen toisella asteella sekä uudenlaisten kumppanuuksien rakentamiseen ja kansainvälisyys- ja työelämätaitojen vahvistamiseen.

Kohderyhmänä olivat mukana olevien korkeakoulujen opettajankouluttajat ja opettajankoulutuksen kehittäjät sekä opettajaopiskelijat (aineenopettajakoulutus, erityisopettajankoulutus sekä ammatillinen opettajankoulutus, ammatillinen erityisopettajankoulutus ja ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus), lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opettajat ja koulutuksenjärjestäjät ja oppilaitosjohto.

Oppijan oikeus – opettajan taito -hanke toteutettiin 9 opettajankoulutusyksikön yhteistyönä 1.10.2018-30.9.2021. Hankkeen koordinaattorina  toimi Hämeen ammattikorkeakoulu, ja muina toteuttajina olivat  Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto ja Åbo Akademi.

Hanke on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoitusta Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi.


Lisätietoja: 

Maija Mäkinen, yliopettaja

Hannele Torvinen, päällikkö TKI

JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Projektin tulokset

Oppijan oikeus – opettajan taito -hankkeessa on tarkasteltu ja tutkittu opettajankoulutuksen kykyä vastata erityisen tuen, ohjauksen ja uraohjauksen riittävyyteen toisella asteella. Tutkimusten ja selvitysten lisäksi opettajankoulutuksen opetussuunnitelmiin ja yhteiseen opintotarjontaan liittyvä kehittämistyö on käynnissä.

Teema 1: Opetussuunnitelmien pedagoginen kehittäminen

Tutkimukset, jossa JAMK mukana (v. 2020 tilanne):

- Ammatillisten erityisopettajien toimenkuvaan liittyvä tutkimus, jota JAMK koordinoi. Tutkimusvastausten analysointi ja kirjoitustyö käynnistynyt 2020. Vastuuhenkilöt JAMK:ssa: Leena Kaikkonen (tutkimuspäällikkönä) & Seija Eskola.
- Opinto-ohjaajen työhön kohdistuva tutkimus, yhdessä HAMK ammatillisen opettajakorkeakoulun (koordinoi), TAMKin ja Jyväskylän yliopiston kanssa. Vastuuhenkilöt JAMK:ssa: Anneli Muuronen ja Seija Koskela.
- Erityisopettajien koulutusten opetussuunnitelmien vertailu, tähän liittyvä artikkeli jo julkaistu. Tutkimuksessa mukana Oulun ja Helsingin yliopistot, JAMK:sta Seija Eskola ja Maija Mäkinen.
- Ammatillisille erityisopettajille tehty ”Korona-kysely” toukokuussa, analyysi käynnistynyt elokuussa 2020. Vastuuhenkilöt: Maija Mäkinen, Seija Eskola ja Kaija Peuna-Korpioja (Oppijan oikeus -hankkeen ulkopuolelta). Ensimmäisiä tuloksia julkaistu loppuvuonna 2020. Artikkeleita tulossa.
- Erityisopettajaopiskelijoiden oppimisvaikeudet (Oulun yliopisto, HAMK), JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu mukana muiden korkeakoulujen kanssa.
- Hankkeen kehittämistyön ja materiaalien jalkauttamiseksi käynnistetty keskustelut opinto-ohjaajien, erityisopettajien ja opettajankoulutuksen kouluttajien kanssa.

Lisäksi tutkimuksen kohteena Oppijan oikeus -hankkeessa ovat mm.: ammatillisen erityisopettajan toimenkuva (HAMK), Erityinen tuki opiskelijoiden kokemana sekä opettajien inkluusioajattelu ja käsitykset omasta osaamisesta (TUNI), Opo-kysely (HAMK), valmistumassa olevien opiskelijoiden käsitykset reformin vaikutuksista erityiseen tukeen (TUNI), Erityisammattioppilaitos Optiman vaativan erityisen tuen opiskelijoiden seurantatutkimus (Åbo Akademi), ammattioppilaitosten opettajien osaamistarpeet erityisen tuen ja ohjauksen tehtäväkentässä sekä ammatillisten ohjaajien osaamistarpeet (Haaga-Helia), järjestötoimijoiden ja opettajankoulutuksen yhteistyömahdollisuudet (Haaga-Helia) sekä Pro gradu -tutkimukset mm. opettajien inkluusioasenteet ja käsitykset ammatillisessa koulutuksessa, lukio-opettajien ammatillinen kehittyminen sekä ohjaus erityisammattioppilaitoksessa.

Julkaisut: Hanke on julkaissut em. tutkimuksiin liittyviä artikkeleita. Kirjoittajina on asiantuntijoita eri toteuttajaorganisaatioista, teemoina mm. erityisen tuen järjestäminen, osaamismerkit, erityisopettajan koulutus, lukiolaisten hyvinvointi ja oppimisen tuki.

JAMK:n asiantuntijoiden julkaisut:
- Erityisopettajien koulutusten opetussuunnitelmien vertailu, Eskolan ja Mäkisen artikkeli julkaisussa Tulevaisuuden opettajuus, toim. Risku ym. 2020.
- Podcastit yhdessä HAMK:n kanssa. Mukana Jari Karttunen / JAMK.

Podcast-sarja ja muut julkaisut ja materiaalit hankkeen verkkosivulla: https://www.hamk.fi/projektit/oppijanoikeus/#julkaisut-ja-materiaalit

Teema 2: Opettajankoulutuksen yhteinen opintotarjonta

Ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat yhteistyössä suunnitelleet yhteistä opintotarjontaa.

Mm. Yhteiset opintojaksot
”Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot ”5 op, JAMK Seija Eskola
”Oppilaitosturvallisuuden itseopiskelumateriaali” 2 op, TAMK
”Hyvinvoinnin edistäminen” 5 op, HAMK
”Opettajan eettinen osaaminen”, verkkosivusto, Haaga-Helia
”Erityispedagogiikan perusteet 5 op (OAMK ja OY), lisäksi osaamismerkkikursseja ja videoita

Yhteistä täydennyskoulutustarjontaa suunnitellaan erityisopettajien koulutusten opetussuunnitelmien vertailun pohjalta. Työssä ovat mukana Oulun ja Helsingin yliopistot sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Seija Eskola, Maija Mäkinen).
Myös tässä teemassa tuotetaan julkaisuja (em. verkko-osoite).

Teema 3: Kohti uutta toimintakulttuuria

Oppijan oikeus -hanke on käynnistänyt ja kehittänyt alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä.
Alueelliset verkostot ja yhteistyö toisella asteella ovat käynnistyneet mm. Kanta-Hämeessä, Varsinais-Suomessa, PK-seudulla, Pirkanmaalla, Pohjois-Suomessa ja Keski-Suomessa. Lisäksi on järjestetty erilaisia sidosryhmätapaamisia, tutustumisvierailuja hyvien käytäntöjen jakamiseksi sekä työpajoja mm. lukioissa.

JAMK on toteuttanut mm. seuraavia:

- Keski-Suomen, Pohjois- ja Etelä-Savon alueella lukioyhteistyö, jota on käynnistänyt JAMK AOKK yhdessä Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan oppiaineyksikön kanssa.
Hanke kartoitti Keski-Suomen, Pohjois- ja Etelä-Savon lukioiden erityisopettajat, tutustui selvityksiin ja taustamateriaaleihin sekä järjesti webinaarin 15.5.2020. Paikalla oli 15 eri lukion erityisopetuksen edustajia: 12 erityisopettajaa, 2 opinto-ohjaajaa ja 1 opettaja. Vastuuhenkilöt: Seija Eskola, Maija Mäkinen ja Kaija Peuna-Korpioja.

- Alueelliset erityisopetuksen verkostot: Ammatillisen koulutuksen erityisopettajien ja erityisopetuksen vastuuhenkilöiden tapaamiset – alueellinen yhteistyö ja siihen rakentuvan täydennyskoulutuksen/ osaamisen jakamisen ja kehittämisen suunnittelu ja kokeilu.
JAMK:n hanketoimijat mukana tapaamisissa, esityksillä tai työpajalla: Metropolialueen erkkaverkosto 20.9.2019 ja 6.3.2020, Uudenmaan alueen erva-päivät 11.2.2020 (yhteistyössä Spesia), Kymenlaakson erva-päivä 10.3.2020, Stadin ammattiopiston erityisopetuksen vastuuopettajien ja koordinaattoreiden pilottikoulutus 25.11.2019.

Hankkeen yhteistyöhön kuuluu pedagogiikan ja osaamiskumppanuuksien kehittämistä sekä materiaalien ja sidosryhmätoiminnan, kuten toiminnallisten työpajojen, järjestämistä alueellisten verkostojen tukemiseksi ja osaamisen lisäämiseksi. On tuotettu tai pian valmistuu verkkokursseja ja täydennyskoulutuksia erityisestä tuesta, opiskeluhyvinvoinnista, vuorovaikutuksesta ja oppilaitosturvallisuudesta opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Erityisen tuen verkkokursseja tarjottu opettajankoulutuksen opiskelijoille.
Muita poimintoja materiaaleista ja koulutuksista eri toteuttajilta mm.:
- Ammatilliset opettajaopiskelijat verkostoyhteistyössä – mallinnus opettajaopiskelijoiden osallistumisesta TKI-toimintaan
- Vesopäivät lukioille opiskelijoiden tuen tarpeista ja hyvinvoinnista (HY)
- Språkliga utmaningar och studerandehandledning” erityisopettajaopiskelijoille (Åbo Akademi)
- Erityisopetuksen vastuuopettajien ja koordinaattoreiden pilottikoulutus yhteistyössä Stadin ammattiopiston kanssa
- Osaamismerkit esim. opetustoimen henkilöstökoulutuksissa pilotoitavana (OAMK)

Toimintaa ja tuloksia on esitelty edellä mainittujen tilaisuuksien lisäksi mm. Opo-päivillä. Kehittämistyötä on edistetty kehittämispäivissä 23.1.2020 (Helsinki) ja 21.1.2021 (verkossa). Tulosten levittämiseksi suunnitellaan yhteistä webinaarisarjaa vuodelle 2021.