The project, 'Competences for the new era of user-driven digital rehabilitation' (DIRENE), addresses the emerging challenges brought by COVID-19 and the the need for the development of digital rehabilitation through higher education. Digital rehabilitation competence and practice is needed to build the resilience of future rehabilitation systems.

The overall objective of this project is to contribute towards the resilience of rehabilitation systems through the development of digital rehabilitation competences of teachers, students and working life professionals. The specific objectives of the project include: 
  1. developing knowledge in digital rehabilitation for teachers, students and professionals for competence development in digital rehabilitation and, 
  2. increasing learning opportunities in digital rehabilitation through theory and evidence-based practice. 
These objectives will be achieved through developed Discussion papers, Framework, open pedagogical Handbook and a study Module with open on-line learning materials for the use of identified target groups in Europe and beyond.

Above objectives will be achieved through active cooperation and networking. Different stakeholders are widely invited to contribute to the development work, including partners outside Europe, who will offer new expertise and reverse learning opportunities. Results will be widely disseminated through websites, social media, multiplier events and through new open learning opportunities. Transnational cooperation is essential in order to develop innovative rehabilitation practices to answer to the global challenges brought by COVID-19. Transnational cooperation ensures that partners are able to share their expertise in digital rehabilitation and to develop standards that go beyond remote and telerehabilitation initiatives. Project will provide valuable insights for global discussion on digital rehabilitation and is expected to lead to many new initiatives to improve rehabilitation globally.

Tiivistelmä suomeksi

Osaamista käyttäjälähtöisen digitaalisen kuntoutuksen uudelle aikakaudelle (DIRENE) 

Maailmanlaajuinen koronapandemia on koetellut monia aloja, ja kuntoutusala ei ole tässä suhteessa poikkeus. Koronan aiheuttamien poikkeusolojen ja tapaamisrajoitusten vuoksi osa kuntoutusprosesseista keskeytyi kokonaan ja kuntoutusalan palveluntuottajien tuli löytää uusia ratkaisuita toimeentulon turvaamiseksi. Erilaiset digitaaliset ratkaisut ovat tarjonneet mahdollisuuksia toteuttaa kuntoutusta myös etäpalveluina, mutta samalla on havaittu, että puutteellinen tieto ja teknologinen osaaminen on hidastanut digitaalisten ratkaisuiden hyödyntämistä.

'Competences of the new era of user-driven digital rehabilitation' (DIRENE) -projekti on Erasmus+ -rahoitteinen kaksivuotinen strateginen kumppanuushanke, jonka aikana kehitetään kuntoutusalan opettajien, opiskelijoiden ja asiantuntijoiden osaamista digitaalisen kuntoutuksen hyödyntämisestä asiakaslähtöisesti osana kuntoutusprosesseja. JAMK on hankkeen päätoteuttaja ja toteutuksesta vastaa Kuntoutusinstituutin ja terveysalan monialainen asiantuntijatiimi. Hankekumppaneina ovat St. Pölten University of Applied Science Itävallasta, University of Health Sciences Bochum Saksasta, University of West Attica Kreikasta ja University of the Balearic Islands Espanjasta.

Projektin aikana selvitetään ja kootaan yhteen digitaalisen kuntoutuksen megatrendejä, tunnistetaan kuntoutusalan kouluttajien, opiskelijoiden ja työelämän osaamistarpeita sekä kehitetään mobiilipedagogiikka hyödyntävä opintokokonaisuus. Hankkeen tulokset vahvistavat kuntoutusalan muutoskyvykkyyttä ja kuntoutusalan ammattilaisten mahdollisuuksia hyödyntää digitaalisia ratkaisuita aiempaa monipuolisemmin osana kuntoutusta nyt ja tulevaisuudessa.



More information:

Kaisa Lällä
Senior lecturer, project manager, 
JAMK, Institute of Rehabilitation
+358 400 976
kaisa.lalla@jamk.fi