• Toteutusaika: 1.8.2018 - 31.8.2020
  • Painoala: Matkailun vahvuusala
  • Yksikkö: Liiketoimintayksikkö
  • Rahoitusohjelma: Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
  • Projektin kotisivut: https://ctcb.metropolia.fi/
  • Projektin kuvaus: Projektin kuvaus

Projektin tulokset

Jyväskylässä kulttuuri- ja matkailutoimijoiden yhteiseen oppimiseen ja inspiroitumiseen sekä monialaiseen dialogiin tähtäävät Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumit järjestettiin helmi-toukokuussa 2019. Foorumeissa pohdittiin kulttuurimatkailua koko Suomen mittakaavassa ja paikallisesti Jyväskylän näkökulmasta.

Kehittäjäfoorumissa ”Kulttuurimatkailu ja yhteisöllinen kaupunkikulttuuri” asiantuntijoina olivat kulttuurimatkailun katto-ohjelman Culture Finlandin ohjelmapäällikkö Susanna Markkola ja kaupunkiaktivisti ja tuottaja Jaakko Blomberg, sekä Taikelta erityisasiantuntija Sari Ilmola. Työpajaa ohjasi Monkey Business tavoitteenaan ryhmäyttää osallistujia pienryhmiin koko kevään kestävään yhteistyöskentelyyn palvelujen paketoinnin merkeissä. Jyväskylän kehittäjäfoorumeihin oli kutsuttu myös yhteensä toistakymmentä Jamkin restonomi- ja Humakin kulttuurituottajaopiskelijaa verkostoitumaan ja oppimaan palvelujen tuotteistamisesta.

Toisessa, maaliskuisessa kehittäjäfoorumissa ”Tapahtumat ja festivaalit matkailupalveluina” olivat asiantuntijoina Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Kai Amberla ja Jyväskylä Convention Bureaun markkinointipäällikkö Jaana Ruponen. Jamkin opiskelija Leena Savolainen nosti esimerkkejä sekä kotimaisista että ulkomaisista onnistuneista kulttuurimatkailupalveluista. Foorumissa pohdittiin mitä kansainväliset matkailijat toivovat ja miten tapahtumia tulisi kehittää kansainvälisiä matkailijoita ajatellen. Työpajaosuudessa Soila Palviainen Aurana Oy:stä ohjasi osallistujia yhteistyöhön ja palveluiden paketoinnin saloihin.

Kevään kolmannessa kehittäjäfoorumissa ” Matkailusta hyvinvointia matkailijoille” osallistujat pääsivät Keski-Suomen Tanssin Keskuksen tuottaja Katariina Hiukan ohjaamana tanssahtelemaan tuolikatrillia ja tutustumaan Folkvirtaa -tanssituotteeseen, kuulivat, miten Allas Seapool on yhdistänyt kulttuuri- ja hyvinvointipalveluita uudella tavalla ja miten paikalliset voivat tarjota matkailijoille paikalliskulttuuria ja luonnon hyvinvointielämyksiä. Työpajaosuudessa Soila Palviainen sparrasi toimijoita kulttuurimatkailutuotteiden hinnoittelussa.

”Kulttuurimatkailun tulevaisuuden trendit” –teemaisessa Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumissa asiantuntijoina olivat Helsinki XR Centerin kuraattori Santeri Suominen, Jyväskyläläisen AR/VR-teknologioiden hyödyntämiseen kulttuurielämyksen monipuolistamisessa erikoistuneen Memorandum Unlimitedin toimitusjohtaja Elina Rauhala ja Visit Jyväskylän matkailukoordinaattori Johanna Maasola. Puheenvuorot inspiroivat toimijoita ideoimaan lisätyn todellisuuden käyttöä erilaisissa kulttuurikohteissa ja työpajaosuuden päätti kulttuurimatkailun asiantuntija Soila Palviainen kulttuurimatkailutuotteiden markkinointi –teemalla.

Ahaa –elämykset uusista asiakasryhmistä, uudet yhteistyötahot ja palveluideat olivat palautteiden mukaan kehittäjäfoorumeiden parasta antia. Myös konkreettiset työkalut palvelutuotteen kehittämiseen saivat kiitosta.

JAMK:n osatoteutuksen kevään ja kesän blogikirjoitukset:
-'Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?': https://ctcb.metropolia.fi/2019/05/03/vinkkeja-matkailupalvelujen-kehittajille-berliinin-itb-messuilta-miten-luoda-tunne-elamyksia-tapahtumiin-osallistaa-seka-tarinallistaa-palveluja/
-'Kulttuurimatkailijat & suomalainen sauna': https://ctcb.metropolia.fi/2019/07/20/kulttuurimatkailijat-suomalainen-sauna/

Marraskuussa 2019 Helsingissä toteutettiin Helsingin, Lahden ja Jyväskylän yhteinen kulttuurimatkailuseminaari 'Kulttuurin ja matkailun syke'' yhteistyössä Visit Finlandin Culture Finland -teemaohjelman kanssa. Tapahtumaan ilmoittautui yli 140 kulttuuri- ja matkailualan toimijaa ja striimausta seurattiin aktiivisesti ympäri Suomen. Tapahtuman pääteemana oli omatoimimatkailu ja sen ulottuvuudet kulttuurimatkailussa. Tallenne löytyy täältä: https://vimeo.com/apogeeoy/review/372425907/183954925d

Syksyllä 2019 suunniteltiin kulttuurimatkailun verkko-oppimiskokonaisuus, joka testataan tammi-heinäkuussa. Opintojaksojen introvideot (6kpl) kuvattiin JAMK:n digikeskuksella.

Syksyllä 2020 JAMK:n osatoteutuksessa kirjoitettiin kolme blogikirjoitusta, jotka löytyvät täältä:
-'Live Like a Local –matkailu valloittaa Jyvässeudun': https://ctcb.metropolia.fi/2019/11/04/live-like-a-local-matkailu-valloittaa-jyvasseudun/
-'Valoa marraskuun harmaudessa': https://blogit.jamk.fi/turbinaattori/2019/12/05/valoa-marraskuun-harmaudessa/
-'Jyväskylän kirjamessut': https://ctcb.metropolia.fi/2019/12/09/jyvaskylan-kirjamessut/

Keväällä 2020 koulutuskokonaisuuden suunnittelu jatkuu ja siirrytään pilotointivaiheeseen. Lisäksi selvitetään koulutuksen jatkon ja tulevaisuuden mahdollisuudet.

Lisätietoa hankkeesta ja muiden osatoteuttajien tulokset verkkosivuilta https://ctcb.metropolia.fi/

Tiedot päivitetty: 3.2.2020 (Rositsa Röntynen)