Jamkille EUR-ACE -laatuleima toistamiseen ensimmäisenä korkeakouluna Suomessa

Akkreditointi kertoo, että Jamkin logistiikan koulutusohjelmalla on samat laatukriteerit kuin Euroopan johtavien oppilaitosten vastaavilla koulutusohjelmilla. Myös opiskelupaikkaa hakeville tunnustus on merkki koulutuksen laadusta.

Rahtilaivoja suuressa satamassa auringonlaskussa ja EUR-ACE logo.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun englanninkielinen International Logistics -koulutusohjelma uusi vuonna 2020 eurooppalaisen insinöörikoulutuksen EUR-ACE -laatuleimansa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttamassa akkreditoinnissa. Arvioinnin myötä Jamkin logistiikan opetus on todettu korkeatasoiseksi ja oppimistavoitteet työelämän tarpeita vastaaviksi.

Erityisiä vahvuuksia Jamkin logistiikan koulutuksessa ovat arvioinnin mukaan korkeatasoinen opetus ja työelämän tarpeita vastaavat oppimistavoitteet. Lisäksi todettiin, että koulutusohjelman oppimisympäristöt ja opiskelijoille suunnatut palvelut ovat laadukkaita ja opiskelijalähtöisesti suunniteltuja. Koulutusohjelman henkilökunta on sitoutunut koulutuksen kehittämiseen ja opiskelijoiden tukemiseen opintojen aikana.

"EUR-ACE akkreditointi on hieno tunnustus määrätietoisesta ja laadukkaasta työstä, jota henkilöstömme tekee päivästä toiseen. Huippuosaava ja sitoutunut henkilöstö työllään varmistavat sekä yrityksille että opiskelijoille osaamisen kehittämisen. EUR-ACE on laajalti tunnistettu ja tunnustettu laadun tae, joka kertoo meidän kestävän myös kansainvälisen vertailun", kertoo logistiikan päällikkö Sami kantanen Jamkin teknologiayksiköstä.

Jamk läpäisi EUR-ACE akkreditoinnin tutkinto-ohjelmatasolla ensimmäisenä suomalaisena korkeakouluna jo vuonna 2015. Sen jälkeen International Logistics -tutkinto-ohjelmaa onkin menestyksekkäästi viety mm. Kiinaan. Akkreditoinnin uusimisen myötä myös Jamkin suomenkielinen logistiikan tutkinto-ohjelma saa EUR-ACE -laatuleiman. Jamkissa on edelleen Suomen ainoa EUR-ACE-akkreditoitu logistiikan tutkinto-ohjelma.

Akkreditointi on voimassa kuusi vuotta. Sami Kantanen kuitenkin muistuttaa, että laatutyö on jatkuvaa kehitystyötä.

"Nyt uusittu EUR-ACE akkreditointi antaa meille arvokasta tietoa laadukkaan koulutuksemme jatkuvaan parantamiseen. Ulkopuolisten asiantuntijoiden arviointi on tärkeää laatutyön ylläpidossa ja vahvistaa laadukkaan koulutuksen jatkuvuuden myös tulevaisuudessa."

Tekniikan tutkinto-ohjelmien akkreditointi on eurooppalaiseen EUR-ACE -laatuleimaan johtava, yhtä tutkinto-ohjelmaa kerrallaan tarkasteleva arviointi. Akkreditointien tavoitteena on tukea laadun kehittämistä tekniikan alan tutkinto-ohjelmissa ja lisätä suomalaisten tekniikan alan tutkintojen kansainvälistä vertailtavuutta ja tunnustamista työelämässä.