Pedagogisen yhteisön johtaminen

Rehtori tai esihenkilö, miten johdat pedagogista yhteisöä? Pedagogisen yhteisön johtaminen -koulutushankkeessa tavoitteena on tukea oppilaitoksen pedagogista johtamista eri toimijoiden tasolla.

Hanke koostuu kolmesta opintopisteytetystä kokonaisuudesta johtoryhmille, oppilaitosten esimiehille opettajatiimien vastuuhenkiloille. Hankkeella tuetaan oppilaitosten eri tasojen johtamistyötä tekeviä henkilöitä ja ryhmiä rakentamaan pedagogista johtamista oppilaitoksen perustehtävän suunnassa. Hankkeen ytimen muodostaa käsitys siitä, että oppivan yhteisön yhteistä oppimista voidaan eri johtamisroolien avulla edistää. Näin saadaan aikaan myös opiskelijan kannalta mielekäs opiskeluympäristö, jossa kaikki osapuolet toimivat saman tavoitteen suunnassa.

Koulutuskokonaisuus

Koulutuskokonaisuus rakentuu erilaisista koulutusosiosta, joista voit valita sinulle sopivimman. 

Kohderyhmä: Koulutukset on suunnattu oppilaitosten johtoryhmille, rehtoreille ja esihenkilöille sekä opettajatiimien johtajille ammatillisessa koulutuksessa, perusopetuksessa, taiteen perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä.

Hinta: Koulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja opetuskustannuksiltaan maksutonta kohderyhmään kuuluville osallistujille.

Tiimipysäkit

Tiimi on enemmän kuin satunnainen joukko ihmisiä työpaikalla.

Pohditteko työyhteisönne tiimien asemaa organisaationne toiminnassa? Miksi tiimejä on perustettu ja mitä niiltä odotetaan? Miten saada kaikkien tiimin jäsenten osaaminen käyttöön ja osallisuus mahdollistumaan?

Onko keskustelukulttuuri tiimissä toimintaa kehittävää ja avointa? Tule keskustelemaan vertaisten kanssa tiimivastaavan roolista ja moninaisista vastuista.

 

 Mikäli kiinnistuit, niin ota yhteys, jotta voimme tavata juuri sinun tiimiäsi työnohjauksellisella tiimipysäkillä.

Opettajana vastuuroolissa - mitä on jaettu pedagoginen johtajuus? 4 op

Tämä koulutusosio on suunnattu oppilaitoksessa toimivien opettajatiimien vastuuhenkilöille ja niistä tehtävistä kiinnostuneille. Koulutusosion keskeiset sisällöt ovat:

•    Jaettu pedagoginen johtajuus oppilaitoksessa ja tiimin toiminnassa
•    Työyhteisön toimintakulttuuri ja jaetun pedagogisen johtajuuden mahdollistaminen
•    Ammatillisen toimijuuden toteutuminen jaetussa pedagogisessa johtajuudessa

Koulutuspäivien välillä osallistujat työskentelevät itsenäisesti oman työnsä kehittämistä tukevien tehtävien avulla. 

Koulutus on pidetty kevään 2023 aikana.

Johtamispysäkit

Muutos on jatkuvaa. Pysäkeillä pohdimme, kuinka muutos haastaa perinteisiä johtamisen työkaluja, toimintatapoja ja ajattelua. Saat idean, työkalun ja soveltamisvinkkejä omaan työhösi. Pysähdy, rauhoitu, keskity. 

  • Johdanko prosessia vai ihmistä? – ihmisten johtaminen
  • Kuinka ennakoida ennakoimatonta? – muutosjohtajuus
  • Yksin vai yhdessä? – jaettu johtajuus, yksilö- tai tiimityö
  • päätepysäkki - Kokemuksien ja oppien jako. Synteesi / katse tulevaan. Yhteistyöskentelyä kaikkien pysäkeille osallistuneiden kesken.

Pysäkeistä on mahdollista halutessaan tehdä 1 op suoritus.

Johtamispysäkit pidettiin kevään 2023 aikana.

Toimiva johtoryhmä - oppilaitoksen pedagogisen johtamisen sydän 4 op

Tämä koulutusosio on suunnattu oppilaitosten pedagogisesta toiminnasta vastaaville johtoryhmille. Koulutuksen keskeiset sisällöt ovat:

•    Johtoryhmän toimintaan vaikuttavat seikat pedagogisessa yhteisössä
•    Johtoryhmäkohtainen kehittymissuunnitelma
•    Johtoryhmäkohtainen valmennus siten, että toiminnasta tulee pedagogisesti linjakasta

Johtoryhmälle järjestetään kolme 3 h mittaista johtoryhmäkohtaista coaching-tapaamista. Tapaamisten ajankohdat sovitaan johtoryhmien kanssa.

Lisätietoja

Anna Leppäkorpi

Asiakkuuspäällikkö, Key Account Manager
Jatkokoulutukset, Further Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504430357