7.5.2020

Korona lisäsi yhteisöjen ja yritysten tarvetta digitaaliselle osaamiselle ja tuelle – yksittäisen ihmisen digiloikka voi olla valtava ponnistus

Digitaalisten palveluiden merkitys on korostunut koronatilanteessa nopeasti ja sen myötä myös digituen tarve on lisääntynyt. Poikkeusolot kuitenkin haastavat perinteisen digituen mallin. Tuen järjestäjiltä on vaadittu luovuutta kehittää nopeasti uusia tapoja tarjota tukea etänä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun hankkeet ovat tarjonneet digitukea ilmaiseksi keskisuomalaisille koko koronatilanteen ajan.

Digitukea on annettu mm. puhelimitse, erilaisten sovellusten avulla, Facebookissa ja ohjevideoiden kautta. Yksi digitukea tarjonneista hankkeista on Digisti kylässä -hanke, jossa on JAMKin lisäksi osatoteuttajana Keski-Suomen Sydänpiiri. Hanketta rahoittaa EU:n maaseuturahasto.

– Kun rajoitukset tulivat, kaikki tapahtumat peruuntuivat ja keväälle suunniteltu hanketoiminta pyyhkäistiin kalenterista pois. Hetken tuntui siltä, ettei hanke pääse etenemään lainkaan. Tämä hetki oli kuitenkin lyhyt. Sitten käärittiin hihat ja ryhdyttiin ajattelemaan asioita uudelta kantilta, kertoo Digisti kylässä -hankkeen projektipäällikkö Susanna Nurmeksela JAMKin hyvinvointiyksiköstä.

Ensimmäisenä hanke perusti digitukipuhelinpalvelun, johon voi soittaa kaikkina arkipäivinä. Hankkeen työntekijät auttavat puhelimitse esimerkiksi nettipankin käytössä tai älylaitteisiin liittyvissä ongelmissa. Apua on saanut myös Facebookissa, joka on toiminut pääasiallisena tiedotuskanavana nettisivujen lisäksi, jotta kaikki tieto digiavun eri muodoista saadaan mahdollisimman laajasti keskisuomalaisten tietoon.

Joka keskiviikko hanke on järjestänyt kaikille avoimia verkkoluentoja, joiden teemana on toukokuussa Hyvinvointi ja terveys. Keskisuomalaisia yrittäjiä on autettu mm. järjestämällä etäyhteydellä Digiklinikoita, joiden tavoitteena on auttaa yrittäjiä alkuun sosiaalisen median käytössä ja somemarkkinoinnissa. Lisäksi hanke on rakentanut virtuaalisen kylätalon maaseudun asukkaiden yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.

– Olemme saaneet valtavan hyvän vastaanoton ja ihmiset ovat olleet todella sitkeitä ja kärsivällisiä uuden asian edessä! Välillä saattaa kulua tuntikin siihen, että puhelimen välityksellä opastamme ikäihmistä liittymään verkkoluennolle. Lopulta onnistuminen palkitsee – ja ehkä motivoi tulemaan mukaan seuraavalla viikolla. Yksittäinen ihminen on ottanut valtavan digiloikan, kertoo projektipäällikkö Susanna Nurmeksela.

Digisti kylässä -hankkeen maksuttomat verkkoluennot jatkuvat koko toukokuun ja myös yrittäjille suunnattuja Digiklinikoita on luvassa lisää yhteistyönä muiden JAMKin hankkeiden kanssa. Digituki palvelee etänä niin kauan kuin tarve vaatii ja poikkeustilan päätyttyä digikursseja jatketaan taas kasvokkain Keski-Suomen maaseudun kylillä.

Lisätiedot:
www.jamk.fi/digistikylassa
www.facebook.com/digistikylassa

Susanna Nurmeksela, projektipäällikkö
Digisti kylässä -hanke
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
etunimi.sukunimi@jamk.fi
puh. 040 637 2355

Takaisin