jamk.fi
5.4.2019

Jyväskyläläiset opiskelijat lähtevät Turkuun kilpailemaan parhaan myyjän tittelistä

Valtakunnalliseen ammattikorkeakouluopiskelijoiden Best seller Competition -myyntikilpailuun osallistuu kolme Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) opiskelijaa. Kilpailu huipentuu Turussa 11. huhtikuuta käytävään finaaliin, jossa opiskelijoiden tehtävä on myydä digitaalisen markkinoinnin palvelu kuvitteellisen yrityksen ostajalle.

Tänä vuonna kilpailuun osallistuu 24 opiskelijaa viidestä koulusta: Jyväskylän ammattikorkeakoulun lisäksi opiskelijoita on mukana Helsingin Haaga-Heliasta, Turun ammattikorkeakoulusta, Tampereen ammattikorkeakoulusta sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulut ovat kevään aikana järjestäneet sisäiset karsinnat ja valinneet Turkuun oman oppilaitoksensa parhaat. Jyväskylän ammattikorkeakoulusta finaaliin osallistuvat Johanna Airo, Julia Kurtti ja Eeva-Riikka Oja, jotka voittivat JAMKissa 21. maaliskuuta järjestetyn Value Selling -myyntikilpailun.

– Koen saavani tärkeitä oppeja tulevaisuuden työelämää ajatellen. Odotan Turun-kisapäivästä huikeita suorituksia koko meidän Jyväskylän porukalta. Lähdemme sinne kisaamaan toinen toistamme tsempaten ja tukien. Finaaliin valmistaudun myyntisparrauksella ja käymällä läpi omaa aiempaa suoritusta. Tulee varmasti jännittävä mutta ikimuistoisen mahtava päivä Turussa, ennakoi Julia Kurtti.

Ostajan profiili tietoon vasta tuntia ennen suoritusta

Kilpailijat ovat etukäteen tutustuneet myytävään tuotteeseen ja saaneet tietää yrityksen, jonka edustajalle he myyvät tuotteen. Varsinaisessa myyntitilanteessa kilpailijoilla on kaksikymmentä minuuttia aikaa vakuuttaa ostaja. Parhaimmat etenevät finaaliin, jossa kilpailijat ovat uuden haasteen edessä: finalistit saavat tietää ostajan profiilin vasta tuntia ennen suoritusta.

– Myyntityö on asiantuntijatyötä, jossa asiakkaan pitää aina olla keskiössä: ammattitaitoinen myyjä osaa etsiä jokaiselle asiakkaalle parhaimman ratkaisun ja auttaa asiakasta konkreettisesti. Meille Fonectalla myyntiosaamisen edistäminen on sydämenasia. Olimme viime vuonnakin kilpailussa mukana ja vaikutuimme opiskelijoiden tasosta. Finaalitilanne on jännittävyydessään varsinainen leijonan luola, kertoo Fonectan myyntijohtaja Viktor Söderlund, joka toimii yhtenä kilpailun tuomareista.

Kilpailu on tärkeä kohtaamispaikka sekä opiskelijoille että yrityksille. Opiskelijat saavat kosketusta yrityselämään ja tapaavat alan ammattilaisia, samalla hioen b-to-b-myyntitaitojaan. Yritykset pääsevät tapaamaan tulevaisuuden tekijöitä ja rekrytoimaan uusia osaajia.

Kilpailun tuomaristo koostuu mukana olevien korkeakoulujen edustajista sekä yrityskumppaneista. Kilpailun pääyhteistyökumppani on Fonecta, jonka lisäksi mukana ovat Canon, Elisa, Accountor, If, Academic Work, OP Turun Seutu, Precedo Consulting, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset sekä Mercuri International.

Lisätietoja:
Päivi Könönen
Lehtori, markkinointi, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
p. 050 381 0488
paivi.kononen(a)jamk.fi

Viktor Söderlund
Myyntijohtaja, Fonecta Oy
p. 050 557 5812
viktor.soderlund(a)fonecta.com

Sini Jokiniemi
Best Seller Competition 2019 -kilpailun johtaja
Yliopettaja, myynti, Turun ammattikorkeakoulu
p. 050 5985 705
sini.jokiniemi(a)turkuamk.fi

Takaisin