3.11.2020

JAMK ja Rushmoden Educational Masters Minor -liiga yhteistyöhön e-urheilutoiminnan kehittämiseksi Keski-Suomessa – yhteistyössä mukana myös Jyväskylän yliopisto ja Gradia

Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän yliopisto ovat solmineet yhteistyösopimuksen Rushmoden kanssa pääkumppanuudesta valtakunnallisessa Educational Masters Minor -liigassa, joka koostuu 48:sta 2. asteen oppilaiden muodostamasta joukkueesta. Yhteistyö on osa Jyväskylän oppilaitosten Edufutura-kehittämisprojektia.

Rushmoden konseptoima Educational Masters on elektronisen urheilun sarjakokonaisuus, jossa eri kouluasteet kilpailevat omissa sarjoissaan (Major: korkeakoulut, Minor: 2. aste, Junior: yläkoulut). Jokaisen sarjatason alle tullaan rakentamaan usealle eri e-urheilulajille oma, kaksi kertaa vuodessa pelattava kautensa. Toiminta alkoi syksyllä 2020 Minor-sarjatasolla, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -pelillä.

Educational Masters -konseptin ytimenä on kehittää suomalaista elektronisen urheilun kilpailutoimintaa, luoda e-urheilijan pelaajapolkua, osallistaa sekä tukea e-urheilua harrastavia nuoria. JAMK tukee konseptin käynnistystä ja jatkuvuutta mm. opiskelijoiden yritysyhteistyöllä Rushmoden kanssa opiskelijaprojektien ja tutkimustyön toteutuksen muodossa. EduFutura -kehittämisprojekti Jyväskylän yliopiston ja Gradian kanssa keskittyy vahvasti e-urheilutoiminnan opinnollistamiseen.

– Oppilaitoksille suunnattu liigatoiminta on erinomainen avaus Suomen e-urheilualalle. Liiga toimii parhaimmillaan opiskelijoille mielekkäänä monialaisena oppimisympäristönä, jossa yhdistyvät esimerkiksi palvelumuotoilun, kilpapeli- ja hyvinvointivalmennuksen, tapahtumatuotannon, markkinoinnin sekä liiketoiminnan ja johtamisen osaaminen. Toiminnan kytkeminen osaksi opintoja korkeakoulupuolella on hyvin kiinnostavaa ja sitä kehitystyötä ryhdymme rakentamaan yhteistyön kautta, kertoo JAMKin projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo.

Nyt solmittu yhteistyö on jatkumoa JAMKin vuonna 2019 aloittamille e-urheilun kehitystoimille, joiden tavoitteena on muodostaa Keski-Suomeen e-urheilutoiminnan keskus. Tätä tavoitetta on edistetty mm. avaamalla kaksi Game Pit -pelitilaa Jyväskylään. Salit sijaitsevat JAMKin pääkampuksella sekä keväällä 2020 avatussa Digi & Game Centerissä. JAMK järjestää tiloissa mm. e-urheiluvalmennusta. Lisäksi JAMK on aloittanut uutena koulutusohjelmana Business Information Technology -tutkinto-ohjelman, jossa opiskelija erikoistuu pelituotantoon.

JAMKin hallinnoima E-urheilulla yhteisöllisyyttä ja liiketoimintaa -hanke (Keski-Suomen kehittämisrahasto) on auttanut pilotoimaan toimintamalleja e-urheiluun liittyen. Hankkeen pääpaino on ollut nuorten pelaajien peli- ja hyvinvointivalmennuksissa sekä välillisesti uusien opintojaksosisältöjen tarjoamisessa e-urheilualaan liittyen (mm. kansainväliset markkinaselvitykset, fasilitieettien ja toimintaympäristöjen palvelumuotoilu, tapahtumatuotanto sekä uuden liiketoiminnan synnyttäminen ja johtaminen).

Kehitystyön ansiosta JAMK on mm. hyväksytty Suomen elektronisen liiton SEUL ry:n jäsenorganisaatioksi.

Jyväskylän yliopistossa toimivalle Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikön tutkimusryhmälle kumppanuus Educational Masters -liigassa avaa merkittäviä uusia tutkimusmahdollisuuksia mm. kilpapelaamisen ja hyvinvoinnin kysymysten sekä kilpapelaamisen yleisökäytäntöjen suhteen.

Rushmode on SJ Esports Oy:n kehittämä kotimainen uuden ajan harrastus- ja valmennusalusta, joka kokoaa yhteen e-urheilusta kiinnostuneet pelaajat, joukkueet, seurat, oppilaitokset ja akatemiat, sponsorit sekä muut sidosryhmät. SJ Esports Oy on vuonna 2017 perustettu perinteisen ja e-urheilun välisen kuilun kaventamiseen tähtäävä toimija. SJ Esports Oy:n toiminnan tavoitteena on koota yhteen e-urheilusta kiinnostuneet pelaajat, joukkueet, seurat, oppilaitokset ja akatemiat, sponsorit sekä muut sidosryhmät.

Lisätietoja:
Tuomas Rauhansalo, projektiasiantuntija
etunimi.sukunimi@jamk.fi
+358 50 597 5473
Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Avainsanat

Jaa

Takaisin