jamk.fi
30.8.2018

Keskisuomalaista ruokamatkailua tehdään näkyväksi Aitojen makujen yössä perjantaina 31.8.

Ruokaelämykset ovat olennainen osa matkaa. Ruokamatkailua tarjoavat yritykset, joiden tarjonnassa maukkaaseen ruokaan yhdistyvät tarinat, paikallisuus ja aitous. Yhdessä tekeminen ja toiminnallisuus laajentavat ruokailun kaikilla aisteilla koettavaksi. Näitä mieleenpainuvia elämyksiä on tarjolla toista kertaa järjestettävässä Aitojen makujen yössä perjantaina 31.8., jonka tapahtumat eri puolella Keski-Suomea kutsuvat herkuttelemaan osallistujia läheltä ja kaukaa.

 Viime vuonna Aitojen makujen yön suosio yllätti meidät, esimerkiksi kaikki picnic-korit varattiin jo etukäteen loppuun, ja ihmiset viihtyivät loppukesän pimenevässä illassa pitkään. Tärkeinä tekijöinä tapahtuman onnistumiselle olivat luotettavat ja tutut yhteistyökumppanit lähialueelta - yhteistyö on tässäkin rikkaus, toteaa Raisa Vesterinen Perttulan Tilalta.

 –  Aitojen makujen yö -konseptilla halutaan tehdä keskisuomalaista ruokamatkailua näkyväksi ja kannustaa niin yrityksiä kuin kuluttajiakin hyödyntämään maakunnan omaa tarjontaa. Keskisuomalaisessa ruokamatkailussa on paljon mahdollisuuksia ja annettavaa myös vaativille asiakkaille, toteaa projektipäällikkö Leena Pölkki Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohankkeesta.

 –  Maukas, puhdas, paikallinen ruoka on yhä tärkeämpi osa lähi- ja kaukomatkailijoille tarjottavia palveluita niin ruoka-, matkailu-, hyvinvointi-, kulttuuri- kuin luovilla aloillakin. Tavoitteena on kasvattaa Aitojen makujen yö kuluttajia ja yrityksiä palvelevaksi ja laajalti tunnetuksi, laadukkaaksi, yhteistyötä ja yhteisöllisyyttäkin edistäväksi tapahtumaksi, jatkaa Pölkki.

Tapahtumassa voi tänä vuonna muun muassa herkutella musiikin tahdissa, eväsretkeillä omenapuun katveessa, tanssia tai kokeilla koskenlaskua. Viisi eri tapahtumaa Jämsässä, Oravasaaressa, Leppävedellä, Laukaassa ja Kannonkoskella ovat syntyneet usean toimijan yhteistyöllä.

Aitojen makujen yöstä käynnistyvät samalla lähiruokakampanjaviikot 31.8.-23.9.2018. Ne tuovat tuottajat ja kuluttajat yhteen erilaisissa ruokamatkailu-, myynti- ja lähiruokatapahtumissa. Myös lapset huomioidaan, he pääsevät vierailemaan maatiloilla ja tutustumaan ruoan alkujuuriin sekä tuottajiin.             

 

Lisätietoja Aitojen makujen yöstä

Lisätietoja lähiruokakampanjasta

Lisätietoja:
Leena Pölkki, projektipäällikkö, 050 401 1894, leena.polkki@jamk.fi, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, liiketoimintayksikkö

Takaisin