jamk.fi
15.4.2016

Projektinhallinnan kriittiset osa-alueet peliprojekteissa

Pelisuunnittelija Mikko Tyni luennoi 27.4.2016 klo 12:15–13:45 peliprojektin vaiheistuksesta ja projektinhallinnan kriittisistä osa-alueista.

PC­ ja mobiilipeliprojektien tuotannon organisointi ja vaiheistaminen sisältää useita erityispiirteitä. Perinteisiä työpöytäsovelluksia kehittäviin projekteihin verrattuna muun muassa aikataulutus ja riskienarviointi ovat usein varsin kriittisessä roolissa, sillä nopealla syklillä muuttuvat laitteiden teknologiset ominaisuudet ohjaavat pelaajien mieltymyksiä joskus hyvinkin yllättäen. Toisaalta pelin kehittämisen aikana on tärkeää, että aikataulu ja resursointi vastaavat realistisesti tiimin kompetenssia ja lähes varmuudella kohdattaviin yllätyksiin osataan varautua. 

Pelisuunnittelija Mikko Tyni pohtii luennossaan peliprojektin vaiheistusta ja organisointia etiyisesti pienessä tai keskikokoisessa peliyrityksessä. Hän kertoo aikataulutuksen ja riskiarvioinnin hyväksi havaituista työkaluista ja menetelmistä ja liittää esimerkkeihinsä kokemusta aikaisemmista peliprojekteistaan. 

Mikko Tyni​ on toiminut peliteollisuudessa pelisuunnittelijan, tuottajan, luovan johtajan ja peligraafikon rooleissa vuodesta 2006. Tyni on perustanut kolme pelistudiota (Aukio Group, Colossal Order, Fragment) ja osallistunut yli 20 sekä itsejulkaisuina että julkaisijayhteistyönä toteutetun PC­ ja mobiilipelin tuotantoon, joista tunnetuimpia Cities in Motion­ ja Rescue­pelisarjat. Luennolla käsitellään pelituotannon luonnetta, luovia ja projektinhallinnallisia haasteita ja nostetaan esille kriittisiä osa-alueita. 

 

Luento on suomenkielinen ja kaikille avoin.

Aika: ke 27.4.2016 klo 12:15–13:45
Paikka: Agora Auditorio 3, Jyväskylän yliopisto

 Tilaisuuden järjestää Jyväskylä Game Lab -hanke (JGL), jossa kehitetään peliprotoja monitieteisissä tiimeissä sekä luodaan ketteriä oppimismenetelmiä Keski-Suomen korkeakoulujen pelialan koulutukseen.

 Jyväskylä Game Lab (JGL) - peliala kansainväliseksi liiketoiminnaksi monitieteisellä ja -taitoisella alueellisella yhteistyöllä -hanke tulee luomaan uudenlaisia menetelmiä pelialan opetuksen tueksi Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Hanketta rahoittavat Keski-Suomen ELY-Keskus (ESR-rahoitus, Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020), Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitos, Jyväskylän ammattikorkeakoulu sekä Jykes.

Lisätietoja: Projektiasiantuntija Hanna Hauvala, +358 40 576 9174, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Takaisin