jamk.fi
11.9.2015

Karjalanpiirakka oli yleisön suosikki Facebook-kampanjassa

Perinteisistä herkuista kiinnostunut yleisö valitsi Mikä on herkkusi? -kampanjassa kymmenen nimisuojatun suomalaistuotteen joukosta selväksi suosikikseen karjalanpiirakan, annetuista 747 äänestä se keräsi 295. Hopeasijalle tuli kalakukko 90 äänellä ja pronssille jäi Puruveden muikku 75 äänellä.

Äänestys järjestettiin Facebookissa 1.7. - 22.8.2015 osana valtakunnallista Nimisuojasta kilpailukykyä –hanketta. Kampanjasivu esitteli Suomen nimisuojatut tuotteet kuvin ja tarinoin ja antoi lisäksi perustiedot tästä Suomessa ei vielä kovin hyvin tunnetusta EU:n laatujärjestelmästä. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa nimisuojajärjestelmä tulee tutuksi restonomiopiskelijoille kestävän gastronomian opinnoissa.

Keski-Suomessa ei ole vielä yhtään nimisuojattua perinnetuotetta. Parhaillaan Suomessa keskustellaan siitä, mitä tuotteita voisi jatkossa ajatella haettavaksi järjestelmän piiriin. Jos suunnitellut suomalainen kaura ja saunapalvikinkku sinne päätyvät, se voi mahdollisesti parantaa niiden kilpailukykyä kansanvälisillä markkinoilla. Tämä oli ensimmäinen kerta kun suomalaiset nimisuojatuotteet esiteltiin yhdessä ja niiden tarinaelementtejä hyödynnettiin sosiaalisen median avulla. Kaikkien suomalaisten nimisuojattujen tuotteiden tarinat löydät aitojamakuja.fi –blogista.

Kampanjan organisoi Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja sen rahoitti Maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoja:
Minna Junttila, asiantuntija, 040 588 6533, etunimi.sukunimi@jamk.fi, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Jaa

Takaisin