jamk.fi
9.5.2014

Opi maantietoa pelaamalla -MaanTähti kierrättää suomalaisissa kaupungeissa

Tietojenkäsittelyn peliprojekti testivaiheessa

Tietojenkäsittelyn toisen vuoden opiskelijat ovat suunnitelleet uuden maantiedon oppimispelin, MaanTähti. Peli on suunnattu peruskoulun opettajille käytettäväksi opetuksen tukena 3-6 luokkalaisille. Pelin ideana on käydä Suomen eri kaupungeissa ja vastata kaupunkeja koskeviin kysymyksiin. Työryhmä laatii peliin peruskysymykset, mutta jatkossa jokainen opettaja voi lisätä peliin uusia kysymyksiä ja myös jakaa näitä laatimiaan kysymyksiä muille opettajille.

Projektinhallintaa, sisällönsuunnittelua, ääntä, grafiikkaa

Pelintekoprosessi käynnistyi viime syksynä. Projektiin kuuluu paljon itsenäistä työskentelyä ja tiedonkeruuta, ja välillä tapaamisia ohjaajan kanssa tai luentoihin osallistumista.

-Pelintekemiseen liittyy yllättävän paljon mietittävää ja tehtävää ennen kuin ollaan näinkään pitkällä, kuvaa opiskelija Riku Gyldén.

Vaikka työlästä onkin, opiskelumetodi kuitenkin hyvin orientoi työelämään, toteaa ryhmä.

 -Scrum-projektinhallintamenetelmä on ollut uusi menetelmä, kommentoi Riku oppimiskokemuksiaan.

 -Pelin tarvitaan vielä äänimaailma, olenkin menossa seuraavaksi pelimusiikkikurssille, kertoo scrum-masterina toimiva Aleksi Salmela.Minulla on myös visio siitä, miten grafiikkaa ja etenkin kaupunkien visuaalisuutta voisi kehittää, hän jatkaa.

 -Jatkossa tulisi myös tarkentaa kysymyksiä vaikkapa yhdessä peruskoulun opettajien kanssa. Toisaalta opetusmateriaaleja tuottavat yritykset voisivat olla meille hyviä kumppaneita myös, pohtii Joonas Nuutinen.

Tietojenkäsittelyn opiskelijat esittelivät Ticorporate-projektin tuloksia perjantaina 9.5.2014, Rajakatu 35. Ticorcoprate on tietojenkäsittelyn koulutusohjelman yrityssimulaatio, jossa toisen vuoden opiskelijat tekevät tuotekehitysprojekteja.

Takaisin