jamk.fi

Eteisessä käy kuhina, kun Kettusen perheen viikoittainen ruokatoimitus saapuu perjantai-iltapäivällä sovittuun aikaan. Keittiön pöytä täyttyy kunnioitettavasta määrästä ostoskasseja.

Tässä kodissa ruokaa kuluu – ja reilusti. Siitä pitävät huolen perheen kolme urheilua harrastavaa kasvavaa nuorta miestä sekä aktiiviset kuntoilijavanhemmat.

– Ruokaa menee ihan valtavasti. Suurimman osan viikon tarpeista tilaamme verkkokaupasta ja täydennämme varastoja kerran tai kaksi viikon mittaan. Varsinkin tuoretta leipää haemme lisäksi lähikaupasta, perheen isä Sami Kettunen kertoo.

KETTUSET OSALLISTUIVAT keväällä 2015 Osuuskauppa Keskimaan pilottiin, jossa kokeiltiin ruokaostosten tekemistä verkossa. Verkkokauppa aukesi keskiviikkona, ja jo torstaina perhe teki ensimmäisen tilauksensa. Sen jälkeen entiseen ei ollut paluuta.

Etukäteen Kettusia mietitytti palvelussa eniten se, ettei voi itse etsiä sitä täydellistä tomaattia tai valita jauhelihaa päivämäärän mukaan.

– Se oli kuitenkin turha huoli. Päiväykset ovat aina hyvät, ja esimerkiksi hedelmät ovat aina priimaa, Sami kertoo. Ostokset tekee tavallisesti Sami-isä tulevan viikon ruokalistan mukaan. Perheen yhteiset ateriat suunnitellaan etukäteen, eikä listan ohi juurikaan osteta.

– Viime viikolla minä ”kävin kaupassa”, kun koulun kotitaloustunnilla annettiin tehtäväksi hoitaa perheen ruokaostokset, 7-luokkalainen Eetu huikkaa väliin.

– Tosi kiva, kun ei tarvitse lähteä erikseen ostoksille, Eetu jatkaa.

KETTUSTEN MIELESTÄ ruokaostosten tekeminen verkossa on kätevää, eikä ongelmia ole toistaiseksi ollut. Mitä enemmän palvelua käyttää, sitä vaivattomammaksi ostaminen muuttuu. Palvelu oppii käyttäjien valinnoista ja suosittelee sopivia tuotteita ja reseptejä. Se ottaa huomioon myös allergiat.

– Itselle on sattunut virheitä pari kertaa. Kerrankin kuopukselle oli tarkoitus tilata valmista kaakaojuomaa 2,5 dl, mutta tilaukseen lipsahtikin kokonainen litra kaakaota. Eetua asia ei kuitenkaan tainnut harmittaa, Heli-äiti muistelee.

– Joskus on käynyt myös niin, ettei edellisen viikon tilauspohjaa muokkaa riittävästi ja saa samoja tuotteita vahingossa uudelleen, Heli jatkaa.

Entä, jos ostettu tuote onkin loppunut kaupasta? Jos asiakkaalle sopii, voidaan puuttuva tuote tällöin korvata toisella vastaavalla.

– Jos tuotteita ei halua korvata, sen voi mainita tilauksen yhteydessä. Joistakin elintarvikkeista haluamme aina tietyn version, eikä se ole tuottanut ongelmia. Esimerkiksi maidon suhteen olemme aika tarkkoja, Sami sanoo.

PERHEEN HERÄTEOSTOKSET ovat jääneet minimiin suunnitelmallisen ruokahuollon ansiosta. Myöskään hävikkiä ei tule.

– Ruokaa on aina tarpeeksi, mutta kyllä sitä kuluukin. Kaikki menee, 9-luokkalainen Atte selventää.

Ruokaostosten tekeminen verkossa helpottaa Kettusen perheen kiireistä arkea, eikä ruokakaupan viikonloppuruuhkaan ole ollut ikävä.

– Tällainen palvelu olisi ollut tervetullut jo silloin, kun lapset olivat pieniä ja kaupassa käynti oli oma operaationsa, Heli toteaa.

– Vielä kun ostosten purkamiseen löytyisi joku kätevä ratkaisu, Heli naurahtaa.

– Spektaakkelimainen palvelu, Sami kiteyttää.

Teksti: Katri Kunelius, Kuvat: Mikko Vähäniitty

Ruokaverkkopalvelu Foodie Jyväskylässä

  • Mestarin Herkku, keväällä lisäksi Seppälän uusi Prisma
  • Nouto- ja kotiinkuljetusperiaatteella ma-la
  • Valikoimassa noin 13 000 päivittäistavaratuotetta
  • Ostoslistan pohjana voi hyödyntää valmiita reseptejä
  • Alkoholipitoiset juomat lain mukaisesti rajoitettu pois kotiinkuljetuksesta, tupakkatuotteita ei voi myydä verkossa lainkaan
  • Kotiinkuljetus 15-20 km säteellä Jyväskylän keskustasta
  • Palvelun hinnat asiakasomistaja/muut: valmiiksi kerättyjen ostosten nouto 6,50 €/10,50 €, kotiinkuljetus 13 €/21 €