jamk.fi
Liiketalouden opiskelija, ompelijamestari Juulia Peuhkuri

Toive toteutuu - harjoittelu Vera Wangilla New Yorkissa

"New Yorkin Puma Kids -tiimissä piirsin sketsejä, työskentelin värikarttojen parissa ja suunnittelin katalogeja. Laadin myös ohjeita tehtaalle mallikappaleiden valmistusta varten. Seuraava harjoittelupaikkani on maailmankuulu hääpukubrändi Vera Wang!"

Kolmatta vuotta liiketaloutta opiskeleva Juulia Peuhkuri on tullut New Yorkista tapaamaan ohjaavaa opettajaansa JAMKiin, keskustellaan tulevasta opinnäytetyöstä ja harjoittelusta. Sitten matka jatkuu takaisin New Yorkiin ja uuteen harjoittelupaikkaan - paikkaan, josta moni ei uskalla edes unelmoida.

Juulia opiskeli Helsingissä kaksoistutkinnon pukuompelijaksi ja ylioppilaaksi v. 2010 ja erikoistui myös ompelijamestariksi. Tämä ei kuitenkaan riittänyt hänelle.

"Jatkoin vaatesuunnittelun opintoja Lontoossa, London College of Fashionin vuoden kestävällä linjalla ja sieltä loppujen lopuksi päädyin JAMKiin. Muodin ja vähittäiskaupan kärki kiinnosti, sillä halusin ompelun ja vaatesuunnittelun ohella perehtyä tarkemmin koko vaatebisnekseen."

Tmi Juulia Peuhkuri

"Minulla on oma toiminimi, Juulia Peuhkuri, ja opintojen ohella suunnittelen ja ompelen mittatilauksena. Tällä kahden viikon Suomen lomalla minulla on kaksi vanhojen päivien tanssimekkoa työn alla."

Juulian tuotteita on myös jyväskyläläisessä Ready Set Pole tankotanssikoulussa.

"Viime keväänä suunnittelin heille tankotanssiin sopivan malliston, joihin tein kaavat ja johdin tuotannon. Tuotteita on nyt saatavilla, ja ne on ommeltu Suomessa.

Maailmankuulu muotikoulu vei New Yorkiin

Viime syksynä Juulia oli vaihdossa New Yorkissa Parson School of Designissa. JAMKilla ei ennestään ollut yhteistyötä koulun kanssa, mutta Juulia haki sinne itse - ja pääsi sisään ns. free mover -vaihto-opiskelijana.

"Parsons on yksi maailman kuuluisimmista muotikouluista, ja heidän Fashion Design -ohjelmaan pääsy oli tietenkin aivan mahtavaa", iloitsee Juulia.

Harjoittelu Puman suunnittelutiimissä

Juulia teki harjoittelujakson New Yorkin Puma Kids tuotanto- ja suunnittelutiimissä.

"Suunnittelin ja piirsin sketsejä Illustratorilla, työskentelin värikarttojen parissa ja suunnittelin katalogien layoutteja. Yksi tehtäväni oli laatia tuotekortteja, ohjeita tehtaalle, jotta he valmistavat niiden perusteella mallikappaleen ennen varsinaista tuotantoa. Ohjeisiin kirjattiin mm. kaikki yksityiskohdat kuten vetoketjun tai logon paikat ja määriteltiin, mitä materiaaleja ja värejä käytetään.

Puman tuotanto ommellaan Aasiassa. Harjoittelunsa aikana Juulia ehti nähdä kuinka tuotekortin mukaan tehty malli tuli tehtaalta sovitukseen.

"Ensimmäisestä versioista tarkastetaan lähinnä mallin istuvuus ja tehdään tarvittaessa muutoksia. Seuraavalla vedoskierroksella vasta tarkastetaan yksityiskohdat."

"Puma Kids oli ensimmäinen englanninkielinen työympäristö ja alussa se vähän jännitti. Myös vaatetuotannon kokemukseni oli tuota ennen paljon pienemmistä puitteista."

Omalla toiminimellä toimiessaan Juulia oli käytännössä tehnyt itse kaikki prosessin vaiheet. Pumalla oli erikseen monen henkilön erilliset suunnittelutiimit ja sitten vielä tuotantotiimit tehtailla Aasiassa.

"Oli hienoa nähdä tällaisen massabrändin toimintaa."

Kun mallistot saapuvat kauppoihin, elävät vaatessuunnittelijat jo seuraavaa kautta.

"Harjoittelun aikana loppusyksystä 2015 aloittelimme jo kevään 2017 mallistoa."

Toive ja sen toteutuminen - Vera Wang

Vaikka harjoittelu Pumalla oli jo pienoinen lottovoitto, varsinainen päämäärä Juulialla oli muualla. Jo muodin ja vähittäiskaupan kärkeen hakiessaan Juulia oli ilmoittanut häntä haastattelevalle opettajalle, että tavoitteena on päästä Vera Wangille.

Ei ihan tavallinen toive JAMKin opiskelijalle. Ei ihan tavallista, että toive toteutuu.

Vera Wang on yhdysvaltalainen muotisuunnittelija, joka on toiminut Voguen toimittajana, aloittanut uransa Ralph Laurenin kanssa - ja on nykyään New Yorkin - jos ei koko maailman - ykkösbrändi hääpuvuissa.

Vera Wang haki harjoittelijoita, Juulia laittoi hakemuksen - ja sai kutsun haastatteluun.

"En tiedä vielä itsekään syitä, miksi tulin valituksi. Täytyy kysyä, kunhan aloitan siellä ensi viikolla", naurahtaa Juulia. Haastatteluun tosin valmistauduin huolella ja varmasti yksi viikonloppu meni porftoliota tehdessä; piiirsin, liimasin, ompelin.

"Monipuolinen taustani ja ehkä skandinaavisuus saattoivat olla tärkeitä asioita. Ennen kaikkea oli tärkeää, että olin jo New Yorkissa ja pääsin fyysisesti haastatteluun. Hain muihinkin paikkoihin, ja huomasin, että ulkomaiset työnantajat eivät olekaan niin valmiita vaikkapa Skype-haastatteluihin kuin olin toivonut.

Harjoittelijat valitaan Vera Wangille huolella. Haastattelu oli kaksivaiheinen: ensin haastatteli hr-ammattilainen, ja jatkoon pääseviä haastatteli suunnittelutiimin jäsen.

Juulian työkavereina tulevat siis lähikuukausina olemaan Vera Wangin Design-studion hääpukusuunnitelijat, arkivaatesuunnittelijat, neulesuunnitelijat, pitsisuunnittelijat, kangassuunnittelijat..

Suomalainen design?

Skandinaavista muotia arvostetaan ja se on nykyään trendikästä. Suomalainen muoti ei kuitenkaan ole erityisen tunnettua maailmalla.

"Ruotsista on tullut tunnettuja brändejä. Muotisuunnittelun näkökulmasta  olemme `maa Ruotsin vieressä´. Suomessa luodaan enemmän isoja printtejä kuin mitä yleisesti skandinaavisessa, yksinkertaisessa tyylissä", kiteyttää Juulia.

Muotikouluissa pitäisi opettaa bisnestä

Vaikka Juulialla oli paljon opintoja ennestään, on JAMK pystynyt antamaan hänelle sellaista mitä hän ei ole saanut muista oppilaitoksista.

"Nyt pystyn toimimaan professionaalimmin ja kokonaisvaltaisemmin. Voin kehittää liiketoimintaa, tehokkuutta, markkinointia ja brändin rakentamista ja johtamista. Muotikouluissa pitäisikin opettaa enemmän liiketaloutta ja bisnestä".

Jos tietää mitä haluaa

"Jos tietää mitä haluaa, niin pystyy kyllä vaikuttamaan siihen millaiseksi tutkinto muodostuu. JAMKissa on saanut tehdä omia valintoja. Nyt nivoutuu yhteen kaikki se, mitä olen tältä koulutukselta halunnutkin", kehuu Juulia. Ulkomailla opiskeluun on kuulunut melko kalliit lukukausimaksut, mutta Juulia uskoo, että kokemus ja oppi, minkä niistä on saanut, maksaa itsensä takaisin.

Tällä hetkellä Juulia haluaa kerätä kokemuksia maailmalta ja eri yrityksistä, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa oma hääpukubrändi tai Creative Directorin tehtävät kiinnostavat.

Epäilemättä Juulia on tulevaisuudessa juuri siellä minne päättää mennä.

Teksti Paula Pasanen, kuva Elisa Lepistö

http://juuliapeuhkuri.com/

Juuliasta uutisoi myös Helsingin Sanomat 8.2.2017. Omaa urapolkua muodin huipulle, toim. Minna Juti.

Takaisin