jamk.fi
Ellinoora Tuuna: Varhaisiän musiikinopettaja tuntui juuri sopivalta ammatilta minulle

Ammatti musiikin parissa tuntui luonnolliselta valinnalta

"Valmistuin JAMKista musiikkipedagogiksi joulukuussa 2015. Suuntauduin opinnoissani varhaisiän musiikkikasvatukseen. Pääinstrumenttini ensimmäisenä vuonna oli klassinen piano, mutta toisena opiskeluvuonna vaihdoin pop/jazz-lauluun. Sivuinstrumenttinani soitin 11+4-kielistä kanteletta."

Olin lapsena innokas esiintyjä

Kävin lapsena muskarissa, ja meillä kotona laulettiin paljon. Olin innokas esiintyjä ja pidin omaa showta tulkiten kynttilänjalkaan Tuiki, tuiki, tähtöstä ja Ihhahhaata lauluhattu päässä. Tuolloin en vielä tiennyt mitään esiintymisjännityksestä. Aloitin klassisen pianonsoiton opinnot 7-vuotiaana Ruovedellä nykyisessä Merikanto-opistossa. Pianonsoitto oli koko lapsuus- ja nuoruusikäni pääharrastus, ja suhtauduin siihen melko vakavasti. Pianonsoiton opettajan ammatista en silti koskaan haaveillut, ammatista musiikin parissa kylläkin. Kävin Tampereella ilmaisutaidon erityislukion, jossa sain toteuttaa itseäni monella tavalla niin näyttämötaiteiden, kirjoittamisen kuin musiikin saralla. Ammatti musiikin parissa tuntui luonnolliselta valinnalta.

Ystäväni opiskeli JAMKissa ja houkutteli minut hakemaan varhaisiän musiikkikasvatuksen linjalle. En ollut koskaan kuullut tällaisesta koulutuksesta, mutta innostuin asiasta heti. Olin jo pitkään ajatellut, että haluaisin työskennellä lasten parissa, mutta myös jollain tapaa yhdistää työhön musiikin, joka oli niin suuri osa elämääni. Varhaisiän musiikinopettaja tuntui juuri sopivalta ammatilta minulle, ja se tunne on vahvistunut opintojen aikana sekä varsinkin nyt työelämään siirtyessä.

Vinha-tuokiolla iloa vanhusten arkeen

Opintojen aikana toteutimme joka vuosi vähintään 1-2 pienempää tai suurempaa projektia. Tällaisia olivat esimerkiksi kirjastoissa esitetty Elävä joulukalenteri, Taidemuseolle tehty Soiva taidepolku, lastenmusikaalit Urpo ja Turpo avaruudessa sekä Karhun halaus, jolla keräsimme rahaa Lontooseen suunnattua opintomatkaa varten.

Ensimmäisenä opiskeluvuonna sain idean vanhuksille pidettävistä interaktiivisista musiikki- ja liiketuokioista. Olin huomannut, että kahden aivoinfarktin myötä puhekykynsä menettänyt isoäitini pystyi laulamaan vanhoja tuttuja lauluja. Musiikki selvästi piristi häntä ja tuntui jopa tuovan helpotusta kipuihin. Halusin nähdä, kuinka paljon positiivisia vaikutuksia musiikilla ja tanssilla voisi olla vanhuksiin.

Pyysin projektiin mukaan opiskelutoverini Siina Toimelan sekä lukiokaverini Sini Vainion, joka opiskeli tuolloin tanssinopettajaksi. Otimme yhteyttä lukuisiin vanhustenhoitolaitoksiin, ja olemme saaneet työskennellä kokoonpanomme Vinhan kanssa jo kolmena kesänä palkattuina useissa eri hoivakodeissa ja palvelutaloissa ympäri Suomea. Tuokioissa laulamme, soitamme, tanssimme ja liikumme osallistaen vanhukset aktiivisesti mukaan toimintaan. On ollut huikeaa nähdä, kuinka voimakkaita vaikutuksia ja tunteita musiikki ja tanssi herättävät vanhuksissa; iloa, riemua, kaihoa, liikutusta ja runsaasti muistoja, jopa vaikeasti muistisairailla.

Vuonna 2014 Suomen Kulttuurirahasto myönsi meille apurahan toimintaamme. Olemme hyödyntäneet opintojamme Vinhan toiminnan ideoimisessa ja kehittämisessä, muun muassa Erilaiset yleisöt -kurssilla. Teimme Siinan kanssa myös opinnäytetyön aiheeseen liittyen; tutkimme musiikki- ja liiketuokioihin sopivia työtapoja sekä tuokioiden vaikutuksia vanhuksiin ja hoivakotien ilmapiiriin. Lisäksi kokosimme äänitteen ja ohjekirjan sisältävän materiaalipaketin Vinha-tuokioiden ohjaamista varten.

”Opettajaksi en ainakaan ryhdy”

Parasta opinnoissani oli se, että löysin oman kutsumusammattini ja kasvoin opettajuuteen. Lukioaikana jatkokoulutusta miettiessä ajattelin, että opettajaksi en ainakaan missään nimessä ryhdy. Täydellisyyden tavoittelijana kuvittelin kai, että en olisi missään asiassa tarpeeksi ”hyvä” opettajaksi. Totta puhuen tajusin vasta kouluun haettuani ja sisään päästyäni, että minustahan todella tulee opettaja tämän koulutuksen myötä. Opintojen aikana ymmärsin kuitenkin helpotuksekseni, että opettajuus on niin paljon muuta kuin sitä, että pitäisi olla täydellisen hyvä esimerkiksi jonkun instrumentin hallinnassa.

JAMKissa sain opiskella mahtavien ja ammattitaitoisten opettajien johdolla, mikä tietysti lisäsi opiskelumotivaatiota. Lisäksi sain opetella soittamaan monia uusia soittimia, kuten kanteletta, djembeä, ukulelea ja kitaraa. Toteutimme lukuisia projekteja, kuten lastenmusikaaleja ja -konsertteja, joiden myötä hurja esiintymisjännitykseni sai shokkihoitoa. Olenkin saanut näiden opiskeluvuosien aikana hurjasti lisää itsevarmuutta niin esiintyjänä, opettajana kuin ihan vain omana itsenäni. Etenkin lasten ja vanhusten edessä esiintyminen ja heittäytyminen on helppoa, koska he ovat niin vastaanottavaisia ja aitoja.

Arvostan myös sitä, että sain kesken opintojeni vaihtaa pääinstrumenttiani pop/jazz-lauluun, josta minulla ei ollut juurikaan aiempaa opiskelukokemusta. Viimeisenä vuonna sain koota ympärilleni mahtavista soittajista koostuvan bändin ja toteuttaa juuri omannäköiseni loppukonsertin. Se oli yksi stressaavimmista, mutta ehdottomasti hienoimmista kokemuksista opintojeni aikana.

Työ lasten ja vanhusten parissa jatkuu

Olen onnellisessa asemassa, sillä olen saanut riittävästi oman alan töitä heti valmistumisen jälkeen. Oikeastaan jo kahden viimeisen opiskeluvuoden aikana tein oman alan töitä opintojen ohessa. Tällä hetkellä toimin varhaisiän musiikinopettajana useassa eri paikassa sekä annan pianon alkeisopetusta yksityisessä musiikkikoulussa. Todennäköisesti jossain vaiheessa hakeudun jatkokoulutukseen, joka täydentää osaamistani musiikin parissa ja laajentaa työnkuvaani. Voisin olla kiinnostunut esimerkiksi musiikkiterapian opinnoista.

Opettajan työn ohella jatkamme Vinhan kanssa työtä vanhusten parissa ja toivomme pystyvämme edelleen kehittämään vanhusten virkistystoimintaa parempaan ja aktivoivampaan suuntaan. Meillä on suunnitelmissa toteuttaa vanhustenhoitohenkilöstölle tarkoitettu koulutus, jonka avulla hoitajat voisivat itse pitää Vinha-tuokioita hoivakotien arjessa hyödyntäen kokoamaamme materiaalipakettia. Näin saisimme levitettyä toimintaa laajemmalle pienemmin kustannuksin, ja yhä useammat vanhukset saisivat nauttia musiikin ja tanssin positiivisista vaikutuksista.

Musiikkipedagogiksi? Hae 15.3. - 5.4.2017 Lue lisää
Takaisin